surmysuu
surmysuusurmysuu

برنج شفته به برنجي گفته مي‌شود كه در اثر جوشيدن زياد و يا آب بيش از حد حالت چسبنده پيدا كرده و بافت دانه دانه و مجزاي خود را از دست داده است. معمولاً عوامل مختلفي موجب شفته شدن برنج مي‌شود، اما شما مي‌توانيد با كمك گرفتن از فوت و فن پخت برنج كته و آبكش يك برنج دانه دانه با ظاهري مجلسي را بپزيد. معمولاً استفاده از روش اشتباه در پخت برنج، به كار بردن آب زياد، و همچنين تازه كشت بودن برنج موجب مي‌شود تا برنج خيلي زود شفته و نرم شود. بهترين روش جلوگيري از شفته شدن برنج كته و برنج آبكش چيست؟ اگر به دنبال روش‌هايي كاربردي براي پخت يك برنج دانه دانه و مجلسي هستيد، در ادامه مي‌توانيد با چند روش جلوگيري از شفته شدن برنج آشنا شويد

1. براي جلوگيري از شفته شدن برنج ، آن را در آب نمك خيس كنيد

اولين و مهم‌ترين روش براي جلوگيري از شفته شدن برنج و درست كردن يك برنج دانه دانه و خوشمزه اين است كه برنج را حداقل يك الي دو ساعت در آب نمك خيس دهيد. براي اين كار بايد برنج را بشوريد. سپس برنج را داخل يك ظرف بزرگ آب بريزيد و كمي نمك به آن اضافه كنيد. معمولاً براي برنج آبكش به ازاي هر پيمانه برنج يك قاشق غذاخوري نمك اضافه مي‌شود. براي برنج كته نيز هر دو پيمانه برنج به يك قاشق نمك نياز دارد.

2. براي خمير نشدن برنج از قابلمه مناسبي استفاده كنيد

موضوع مهمي كه بايد در مورد پخت برنج بدانيد اين است كه حتماً آن را در قابلمه مناسبي بپزيد. اگر قابلمه برنج شما كوچك باشد، برنج فضاي كافي براي باز شدن نخواهد داشت و اين موضوع موجب شفته شدن برنج مي‌شود. براي جلوگيري از چسبيدن و خمير شدن برنج حتماً ظرف خود را طوري انتخاب كنيد كه ۲ برابر حجم برنج خام شما باشد.

3. براي جلوگيري از شفته شدن برنج، آن را در زمان مناسبي آبكش كنيد

آبكش كردن برنج در زمان مناسب موضوع ديگري است كه براي جلوگيري از شفته شدن برنج اهميت زيادي دارد. زماني كه برنج را دير آبكش كنيد و زياد از حد نرم شود، برنج شما احتمالاً شفته و چسبناك خواهد شد. براي آبكش كردن سعي كنيد زماني برنج را آبكش كنيد كه نه خيلي سفت است و نه خيلي نرم و فقط كمي بافت آن از حالت خيلي خشك خارج شده و تا حدودي قد كشيده است.

يك ترفند طلايي اينكه بدانيد چه زماني بايد برنج را آبكش كنيد اين است كه روي دانه برنج دو ترك خورده باشيد. سپس برنج را آبكش كنيد و آن را روي شعله ملايم قرار دهيد تا دم بكشد

4. براي پخت بهتر و خمير نشدن برنج، كمي روغن به برنج اضافه كنيد

در زمان جوشيدن برنج بهتر است ۲ قاشق روغن به آن اضافه كنيد تا بهتر بپزد. قرار دادن يك استكان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب مي‌شود برنج خوب قد بكشد.

5. براي جلوگيري از شفته شدن برنج آن را با آب سرد نشوييد

يكي از اشتباهاتي كه خيلي از خانم‌ها انجام مي‌دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبكش كردن آن است. اين كار موجب مي‌شود برنج شما به اصطلاح شوك شود و ديگر قد نكشد. براي شستن برنج آبكش شده بهتر است از آبي استفاده كنيد كه خيلي يخ و سرد نيست.

6. براي جلوگيري از چسبيدن برنج آن را زياد هم نزنيد

هم زدن بيش از حد برنج در زمان پخت موجب مي‌شود دانه‌هاي برنج خرد شوند و حالت خميري و شفته پيدا كنند. براي هم زدن برنج مي‌توانيد با پشت قاشق به آرامي اين كار را انجام دهيد.

7. براي خمير و شفته نشدن برنج از روغن استفاده كنيد

اضافه كردن روغن به برنج موجب مي‌شود تا دانه‌هاي برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن كمتري داشته باشد، احتمالاً شفته‌تر به نظر خواهد رسيد. از طرف ديگر روغن ظاهر برنج شما را زيباتر مي‌كند و طعم بهتري به آن مي‌بخشد.

8. براي جلوگيري از شفته شدن برنج بيش از حد به آن آب اضافه نكنيد

خيلي از افراد بعد از دم كردن برنج و زماني كه برنج را آبكش كردند، چند بار به آن آب اضافه مي‌كنند تا بخار كند. اضافه كردن آب بيشتر از حد نياز مي‌تواند موجب شفته شدن برنج قالبي و كته شود. سعي كنيد در زمان دم كشيدن برنج درب آن را كمتر باز كنيد تا بخار آن از بين نرود. در صورت نياز نيز مي‌توانيد يك بار كمي آب به آن اضافه كنيد تا برنج به خوبي بپزد

نحوه نجات دادن برنج شفته

اگر برنج شما در حال جوشيدن، بيش از حد جوش خورده و بافت آن باز شده و شل به نظر مي‌رسد، مي‌توانيد ۲ تا ۳ قاشق غذاخوري آبليمو به آن اضافه كنيد. اين كار از شفته شدن برنج جلوگيري مي‌كند.

در صورتي كه آب برنج زياد است و احساس مي‌كنيد برنج شما در حال شل شدن است، بهتر است چند دقيقه درب قابلمه را باز بگذاريد تا آب اضافي بخار شود. بعد از اين كه آب برنج به حد نرمال رسيد مي‌توانيد درب قابلمه را روي آن قرار دهيد و اجازه دهيد با شعله ملايم دم بكشد

اگر برنج آب زيادي دارد و كمي شل به نظر مي‌رسد، براي جلوگيري از چسبيدن برنج كمي شعله گاز را زياد كنيد تا آب اضافي بخار شود. سپس مي‌توانيد شعله را كم كنيد و اجازه دهيد برنج دم بكشد.

اگر برنج شما كمي نرم شده به هيچ عنوان روي آن دم كني قرار ندهيد. دم كني موجب مي‌شود تا بخار بيشتري داخل قابلمه ايجاد شود و اين موضوع سبب شفته شدن برنج مي‌شود.

در صورتي كه برنج شما مقداري شفته شده است، پيشنهاد مي‌شود آن را به صورت برنج قالبي سرو كنيد تا ظاهر بهتري پيدا كند.

براي جلوگيري از شفته شدن برنج از روش گذاشتن نان روي برنج استفاده كنيد. براي اين كار مي‌توانيد در زمان دم كشيدن برنج يك يا دو تكه نان خشك، سنگك يا بربري روي برنج قرار دهيد و در صورت نياز بعد از چند دقيقه نان را عوض كنيد. سپس كمي برنج را زير و رو كنيد و اجازه دهيد به خوبي دم بكشد. در اين روش نان آب اضافي برنج را به خودش جذب مي‌كند.

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۲۶:۱۶ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی