surmysuu
surmysuusurmysuu

مجازات فحش دادن به مادر، خواهر و همسر چيست؟ فحاشي و توهين كردن در قانون مجازات اسلامي جرم‌انگاري شده است اما فحاشي ناموسي امر زشت و ناپسندي است كه هم از نظر قانوني و هم از نظر شرعي مورد نكوهش قرار گرفته است. قانون‌گذار در مورد مجازات فحاشي ناموسي نسبت به ساير خشونت‌هاي كلامي حساسيت بيشتري به خرج داده است. مجازات آن از مجازات توهين كردن بسيار سنگين‌تر است. مقنن با اين اميد كه مجازات سنگين براي فحاشي ناموسي بتواند حالت بازدارندگي ايجاد كند، چنين قوانيني وضع نموده است. در اين مطلب به موضوع فحاشي به مادر و خواهر و همسر مي‌پردازيم.

مجازات فحاشي ناموسي چگونه تعيين مي‌شود؟

مجازات فحاشي ناموسي با توجه به عباراتي كه به كار گرفته شده است و قصد و نيت مجرم تعيين خواهد شد. در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامي درباره جرم فحاشي و توهين سخن گفته شده است. در اين ماده، مجازات شلاق و جريمه نقدي براي اين جرم در نظر گرفته است.

درباره مجازات فحاشي ناموسي نكاتي وجود دارد. در قانون آمده است كه اگر مجرم الفاظي به كار ببرد كه به زنا (رابطه جنسي نامشروع زن و مردي) يا لواط (رابطه دو مرد) به‌طور صريح اشاره داشته باشد و اين اعمال قبيح را به خواهر، برادر، پدر، مادر و همسر شخص نسبت دهد، مرتكب توهين شده و مطابق ماده ۶۰۸ مجازات خواهد شد.

اما درباره كسي كه نسبت زنا يا لواط به وي داده شده است، مجرم مرتكب قذف شده و به مجازات فحاشي ناموسي محكوم خواهد شد.

قذف و نسبت زنا دادن داراي شرايطي است، از جمله آنكه عبارت زنا واضح و روشن باشد و ابهامي در معنا و مفهوم آن وجود نداشته باشد. كسي كه اتهام زنا مي‌دهد بايد نسبت به معنا آگاهي داشته و با قصد انتساب به شخص آن را به كار ببرد. آگاهي نسبت‌دهنده شرط است، هر چند مخاطب متوجه معناي عبارت نباشد. با جمع شرايط گفته‌شده مجازات فحاشي ناموسي اعمال خواهد شد.

روش اثبات فحاشي ناموسي

  • اقرار متهم
  • شهادت شاهدين
  • اماره و علم قاضي
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۲۷:۴۴ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی