surmysuu
surmysuusurmysuu

فوايد فعاليت دستي براي كودكان

 

كودكان با كمك فعاليت هاي دستي (با كمك دستان خود) چه چيزهايي را فرا مي گيرند؟

اگر به كودكي خود بازگرديد، بيش از اينكه روزهايي كه منفعلانه در كلاس مي نشستيد و به درس گوش مي‌داديد را به خاطر بياوريد، به ياد فرصت‌هايي خواهيد افتاد كه يك پروژه خلاقانه دستي را با معلم پيش دبستاني خود انجام مي‌داديد و يا در روزهاي اوليه دوره ابتدايي خود دست به يك آزمايش علمي تعاملي با كمك معلمتان مي‌زديد.

طبق بررسي انجمن ملي در خصوص آموزش كودكان، بهترين راه براي فراگيري كودكان، انجام فعاليت هايي است كه با كمك دستان خود انجام مي‌دهند و اين امر آنها را ترغيب به تجربة دنياي اطرافشان با توجه به حواسشان خواهد كرد.

 

اكتشاف

سر كلاس آرام نشستن و به معلم زل زدن معمولا خيلي به ندرت يك كودك را ترغيب به يادگيري مي‌كند، اما مشاركت در فعاليت‌هايي كه با كمك دست انجام مي‌شود، مي‌تواند به دانش آموزان كمك كند تا رديفي از مضاميني چون مطالب علمي، هنري و حتي رياضيات را فرا گيرند. فراگيري فعاليت هاي دستي و تعاملي، كودك شما را در محوريت يك فرايند آموزشي قرار مي‌دهد و به وي اجازه مي‌دهد تا از مفهوم ذاتي و طبيعي حس كنجكاوي خود استفاده كنند.حس لمس كردن، تحرك و نيز دستكاري موادي كه كمك مي‌كند تا كودك بتواند محيط پيرامون خود را بهتر كشف كند. فعاليت دستي براي كودكان، كشفيات جديدي براي خودشان و نيز درك محتوايي تازه از زندگي را در بر دارد.

براي مثال، مي‌توانيد به كودك خود بگوييد كه گياهاني وجود دارند كه بيرون از خانه رشد مي‌كنند، اما اين سخن به واقع كمكي به درك مفاهيم مترقي نمي‌كند در عوض مي‌توانيد يك ازمايش كاشت دانه را با دست انجام دهيد كه اين اقدام مي‌تواند به كودك شما كمك كند تا هر بعد چرخه رشد را با چشمان خود ببيند و دريابد (با كمك دستان خود و يك ذره بين).

دانش و محتوا

كودكان، محتواي هر چيز را با كمك فعاليت هاي دستي فرا مي‌گيرند. اين كار مي‌تواند موجب وجه ارتباطي بين فعاليت‌ها و درسهاي پيش دبستاني و ابتدايي آنها شود و يا ممكن است با مضموني كه شما در منزل به كودك خود آموزش مي‌دهيد، همسو باشد. بر اساس نظريات متخصصين رشد كودك در NAEYC، يكي از معمول‌ترين شيوه‌هايي كه كودكان مي‌توانند تجربياتي را با كمك فعاليت‌هاي دستي فرا گيرند، انجام آزمايشات علمي و فعاليت هاي علمي  است. علم به راحتي خود را در اختيار يك رويكرد آزمايشاتي قرار مي‌دهد.با استفاده از فعاليت‌هاي دستي، طرح كردن يك سوالي كه پاسخ بدون فكر و بسيار ساده اي دارد به عنوان يك روش اوليه براي بناي دانش براي كودكان است.

براي مثال كودك‌تان را تشويق كنيد تا چيزهاي مختلفي را در يك ظرف آب بياندازد تا مفاهيم زير آب رفتن و يا غوطه ور شدن اشيا مثل مفهوم چگالي يا وزن را دريابد. ديگر فضا‌هاي محتوايي كه به آنها فعاليت هاي دستي را ياد مي‌دهد (مثل هنر) – فكر كردن و ساخت كار دستي و يا كار‌هايي نظير نقاشي با انگشت و يا مدل سازي با خاك است. در مورد يادگيري رياضيات نيز سعي كنيد الگوهايي با قالب‌ها و يا شمارش مهرها، شمارش را به كودكان خود بياموزيد.

تفكر انتقادي و حل مشكل

ماهيت اكتشافي ناشي از فعاليت هاي دستي باعث تشويق كودكان براي مشاركت در فرايندهاي يادگيري شده و به آنها اجازه مي‌دهد تا براي حل مشكلات خود تلاش كنند. فعاليت هاي دستي، كودكان را با تفكر انتقادي آشنا مي‌كند. پيش بيني كردن و امتحان با كمك تعاملات صورت گرفته. به عنوان يك رويكرد موثر براي فراگيري و آموزش است. اين نوع فعاليت ها (خواه يك آزمايش علمي ، پروژه نقاشي و يا ماجراجويي ساختن قالب ها) مي‌تواند به كودكان كمك كند تا با استفاده از مهارت‌هاي حل مسئله به جاي پرسش از بزرگ ترها براي يافتن پاسخ، خود به نتيجه گيري برسند.

فراگيري و حافظه

به عقيدة ديويد ال. هاري و پيتر ريلرو در وب سايت آزمايشگاه علمي و آموزشي منطقه‌اي بخش شمال مركزي، فعاليت‌هاي دستي به جاي استفاده از روش‌هاي منفعلانه، مي‌تواند به دانش آموزان كمك كند تا آن چيزي را كه فراگرفته‌اند، بهتر بخاطر بسپارند. با مشاركت و نقش آفريني در رويكرد فراگيري با كمك فعاليت‌هاي دستي، كودكان غالباً از ابزار چند حسي استفاده مي‌كنند تا اطلاعات را گردآوري و يا پردازش كنند. استفاده از يك روش چند حسي و يا چند شيوه‌اي در امر فراگيري، منتج به احتمال بالاتر از ذخيرة اطلاعات تازه در ذهن كودكان مي‌شود.

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۰۳:۳۳ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی