درمان ريزش مو با طب سنتي : اگر ريزش مو داريد مي‌توانيد اين بار بر اساس توصيه‌هاي طب سنتي از تركيبات شيميايي فاصله بگيريد و براي تقويت موهايتان سراغ طب سنتي برويد تا با استفاده از گياهان دارويي موهايي بدون ريزش مو و زيبا داشته باشيد. اين روزها بازار استفاده از گياهان مختلف براي تقويت موي سر و پيشگيري از ريزش مو حسابي داغ است. خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي استفاده از انواع لوسيون‌ها و شامپوهايي كه درست نمي‌دانند از چه مواد شيميايي تشكيل شده سراغ گياهاني بروند كه صدها سال است خواص مفيد آن بر موي سر به اثبات رسيده است.

ريزش مو

 

ريزش مو يكي از شايعترين مشكلاتي مي باشد كه بين خانم ها و آقايان فراگير شده و باعث كم پشتي شديد مو و يا خالي شدن قسمتي از سر مي شود. تغيير در شرايط و ماشيني شدن زندگي باعث اين مشكل شده كه مهم ترين آنها تغذيه غلط است.

دلايل ريزش مو

 

از آنجا كه طب سنتي يك طب كل‌نگر است درباره ريزش مو به دنبال علت‌هاي بروز اين مشكل مي‌گردد و دقيقا براساس تشخيص درمان‌هاي متفاوتي اعمال مي‌كند دلايل ريزش مو به شرح زير است:

 

    عفونت رحم

    استرس

    گردش خون ضعيف

    چربي كف سر

    مصرف غذاهاي صنعتي

    بي خوابي

    مشكلات عصبي

    يبوست

    كم خوني

    ديابت و لوپوس (بيماري خود ايمني)

    هورمون

    تيروئيد

    قارچ و عفونت سر

    كمبود ويتامين

    كبد چرب

    خاراندن و كشيدن موها

 

روش هاي طب سنتي براي درمان ريزش مو چيست؟

براي پيشگيري از ريزش مو مخلوط روغن بادام تلخ و عسل را روي سرتان بماليد.

 

شايد باورتان نشود اما عسل خواص فراواني در جلوگيري از ريزش مو دارد. قندي كه در عسل وجود دارد آب مو را نگه داشته و باعث حفظ رطوبت مو مي‌شود. مي‌توانيد قبل از استحمام مقداري عسل را با روغن زيتون مخلوط كرده و نيم‌ساعت روي موها بماليد. همچنين مي‌توانيد روغن بادام تلخ و عسل را با هم مخلوط كنيد و روي سرتان بماليد. به اين ترتيب موهاي‌تان پرپشت مي‌شود.

هليله سياه بخوريد تا از ريزش مو در امان بمانيد.

 

هليله سياه، گياهي است معروف به اكسير طول عمر كه بومي كشور هند است و براي درمان بيماري‌هاي مختلف از جمله ريزش مو استفاده مي‌شود. اين گياه مانع از سفيد شدن موها هم مي‌شود. مي‌توانيد يك دانه هليله كابلي را زير زبان گذاشته و مانند آب نبات آن را استفاده كنيد. روغن هليله را هم مي‌توان روي موها ماليد و بعد استحمام كرد.

حنا در پيشگيري از ريزش مو معجزه مي‌كند.

 

حنا و روغن حنا از جمله مواد گياهي است كه مي‌تواند در تقويت مو بسيار موثر باشد. برگ‌هاي اين گياه خنك و تقويت‌كننده مو و پوست است. حنا ريشه مو را سفت مي‌كند. روش استفاده از حنا به صورت موضعي است البته هنگام استفاده از حنا بايد به جنس مو توجه شود چون ممكن است اين ماده گياهي مو را خشك كند. براي جلوگيري از خشكي مو مي‌توان آن را با مواد ديگري مانند روغن بنفشه و روغن بادام يا روغن زيتون مخلوط كرد. بسته به‌شدت و ضعف و خشكي و چربي مو مي‌توان حنا را هفته‌اي يك تا دو بار استفاده كرد.

 

 

پودر مصطكي را با مورد يا حنا مخلوط كرده و روي سر استفاده كنيد، تا ريزش مو نگيريد.

 

يكي از گياهاني كه در كتب طب سنتي به تاثير آن در پيشگيري از ريزش مو اشاره شده، مصطكي است. اين گياه براي تقويت مو بسيار خوب است. از نظر طبيعت اين صمغ گرم و خشك، محلل و مقوي است. مي‌توانيد پودر مصطكي را با مورد يا حنا مخلوط كرده و روي سر استفاده كنيد. مصطكي روغن‌هايي هم دارد كه مي‌توان روي سر گذاشت و بعد از چند ساعت سر را شست. علاوه بر اين گياه، پوسته سبز گردو را هم مي‌توان به‌تنهايي و هم داخل حنا يا مورد استفاده كرد. جالب اينجاست كه پوسته گردو، گاهي اوقات رنگ مشكي هم به مو مي‌دهد. كافي است پودر آن را با آب مخلوط كنيد و روي سر قرار دهيد.

براي محكم شدن ريشه مو حنا، مورد و سدر استفاده كنيد.

 

براي جلوگيري از ريزش مو مي‌توان از تركيب حنا، مورد و سدر استفاده كرد كه ريشه مو را محكم مي‌كند. حنا، مورد و سدر را به صورت تركيبي مي‌توان استفاده كرد اما براي اينكه حنا به سر رنگ ندهد بهتر است 50 گرم حنا را با 150 گرم سدر و 150 گرم مورد تركيب كرد. به اين ترتيب در صورتي كه موهاي سفيد داشته باشيد اين ميزان استفاده از حنا آنها را قرمز نمي‌كند. اين سه گياه اثر ضدالتهابي دارند و از آنجا كه افرادي كه ريزش مو دارند معمولا پوست سرشان ملتهب است، اين گياهان در كاهش اين التهاب موثر است.

براي مبارزه با ريزش مو از آملا ( گياهي هندي) كمك بگيريد.

 

آمله يا آملا گياهي هندي است كه خواص بي‌شماري دارد. اين ميوه به صورت خوراكي هم موجود است و از مرباي آن مي‌توان استفاده كنيد. اگر آمله را به ريشه موها بماليد پياز مو تقويت شده و تار موها سالم مي‌ماند، ضمن آنكه از زود سفيد شدن موها هم جلوگيري مي‌كند. مي‌توانيد پودر آمله را با حنا مخلوط كنيد و پس از خيساندن در حمام روي موها بماليد و بعد از چند ساعت بشوييد. آملا به صورت شامپو هم در بازار وجود دارد و مي توانيد به راحتي آن را تهيه كنيد.

جوشانده ضد ريزش موي رزماري

 

اين جوشانده براي ريزش موي هورموني بسيار خوب عمل مي كند و طبق تحقيقاتي كه انجام شده با ماينوكسيديل برابري مي كند. رزماري با افزايش گردش خون در پوست سر باعث غذارساني به ريشه مو مي شود و براي ريزش هاي ارثي و آندروژنيك و قارچي بسيار مفيد است. باعث قطع ريزش مو و رويش مجدد موها مي شود و رشد قدي موها را افزايش مي دهد، ضد شوره، ضد خارش و ضد قارچ است.

 

دو قاشق از گياه رزماري را با دو ليوان آب داخل ظرفي بريزيد و آنقدر بجوشانيد كه آبش نصف شود و بعد از سرد شدن به كف سرتان اسپري كنيد. اگر موهايتان خيلي خشك است بعد از دو ساعت بشوييد و اگر خشك نيست نياز به شستشو ندارد.

 

روغن اين گياه هم همين خواص را دارد مي توانيد از روغن رزماري هم استفاده كنيد. مي توانيد هفته اي حداكثر 5 بار از اين روش استفاده كنيد. بعد از چند بار استفاده به وضوح تغيير را در ريزش موهايتان مشاهده مي كنيد. براي رويش مجدد بايد سه ماه استفاده كنيد.

درمان ريزش مو با آلوئه ورا

 

خواص آلوئه ورا بر هيچ كس پوشيده نيست، اين ماده يكي از بهترين هاي درمان ريزش مو با طب سنتي مي باشد كه قادر است پوست سر آسيب‌ديده را درمان كرده و محيطي سالم براي رشد سلول‌هاي مو ايجاد مي‌كند. اين ژل قادر است چربي زياد پوست سر را كنترل كرده و براي استفاده از آن بايد ژل طبيعي آلوئه ورا بر روي پوست سر به صورت مستقيم بزنيد و پس از گذشت نيم ساعت تا يك ساعت آن را با شامپو بشوييد.

آيا كوتاه كردن موها تاثيري در ريزش موها دارد؟

 

اگه شما مشكل هورموني، كم خوني، بهم خوردگي طبع و تيروئيد و …. داريد كوتاهي مو هيچ كمكي به شما نمي كند ولي اگر موهايتان خيلي بلند است يا ريشه موهايتان سست و ضعيف است و موهايتان نازك است كوتاه كردن موها بسيار مي تواند به شما كمك كند و گاها ريزش موهايتان را قطع مي كند.

كنترل ريزش مو بعد از حمام

 

ريزش مو بعد از حمام تا حد زيادي طبيعي است به اين دليل كه موهايي مي ريزند كه عمرشان تمام شده و دير يا زود مي ريختند. براي كم كردن اين نوع ريزش مو بايد يك سري نكات را رعايت كنيد.

 

    با آب داغ حمام نكنيد.

    موها را چنگ نزنيد و با ملايمت بشوييد.

    شامپوي ارگانيك را جايگزين شامپوهاي شيميايي و سولفات دار كنيد.

    حتما حتما نشسته حمام كنيد. (اين مورد خيلي مهم است)

    شامپو را مستقيم به كف سر نزنيد و با آب رقيق كنيد.

    بيشتر از 2 دقيقه صابون يا شامپو روي سرتان نماند.

    قبل از خروج از حمام روي سرتان آب سرد بريزد و همين طور روي پاهايتان.

    از سشوار استفاده نكنيد و اجازه دهيد موهايتان با هواي آزاد خشك شوند.

 

چند ماسك طبيعي در طب سنتي كه منجر به قطع ريزش مو و رويش مجدد مو مي شود.

1- ماسك جوشانده نعنا معروف به ماينوكسيديل طبيعي

 

جوشانده نعنا يكي از بهترين ماسك ها براي قطع ريزش مو به خصوص ريزش موي هورموني (به دليل ضد تستسترون بودن)  مي باشد و به ماينوكسيديل طبيعي معروف است. باعث رويش مجدد موها مي شود، شوره سر را كم مي كند و رشد قدي موها را افزايش مي دهد.

 

روزانه جوشانده نعنا را به صورت تازه تهيه كنيد و به ريشه موهايتان اسپري كنيد. مي توانيد مقداري از عرق نعنا هم داخل شامپويتان بريزيد. از اين روش مي توانيد هر روز استفاده كنيد. تمام اين خواص براي روغن نعنا چند برابر است.

2- ماسك مورد و سدر و تخم مرغ

 

اين ماسك براي گرم مزاج ها بسيار مناسب مي باشد همچنين براي افرادي كه ريزششان از وسط و فرق سر مي باشد يكي از بهترين ماسك ها است. ريزش موها را قطع مي كند، ريشه موها را سفت مي كند و موها را ضخيم و تقويت مي كند.

 

مواد لازمتخم مرغ دو عددمورد و سدر هر كدام يك قاشق غذاخوري مواد بالا را با هم تركيب كنيد و روي سرتان بگذاريد و كلاه پلاستيكي بكشيد. حداقل يك ساعت روي سرتان بماند. يك روز در ميان مي توانيد از روش استفاده كنيد.

 

به هيچ وجه براي شستن اين ماسك از آب گرم استفاده نكنيد زيرا تخم مرغ به كف سرتان مي چسبد و شستنش بسيار سخت مي شوند. افرادي كه طبع سرشان سرد هست مي توانند با اضافه كردن چند روغن گرم ترجيحا سياهدانه از اين ماسك استفاده كنند.

 

3- ماسك تخم شنبليله ( ضخامت و رويش مو، ضد ريزش)

 

تخم شنبليله بيشتر از اينكه ضد ريزش باشد بيشتر براي رويش مجدد موها معروف است و خيلي سريع مي توانيد تاثيرگذاري اين ماسك را ببينيد. يك يا دو قاشق تخم شنبليله را پودر كنيد و با يك يا دو ليوان آب گرم (دقت كنيد حتما آب گرم باشد) خيس كنيد و بگذاريد حدود ده تا دوازده ساعت بماند هر يكي دو ساعت يك بار تركيب را هم بزنيد. زماني كه خوب لعاب انداخت با پارچه صاف كنيد و به كف سر ماساژ دهيد. حتما صاف كنيد در غير اين صورت شستنش خيلي سخت مي شود.

 

تخم شنبليله طبع گرمي دارد گرم مزاج ها بعد از اينكه مخلوط را صاف كرديد كمي مورد به آن اضافه كنيد. سه الي چهار ساعت روي سرتان بماند يا صبر كنيد تا خشك شود سپس بشوييد. براي تاثير دهي يك روز در ميان استفاده كنيد.

4- ماسك تخم مرغ، سدر و روغن نارگيل

 

اين ماسك براي افراد با طبع گرم مناسب مي باشد. خواص اين ماسك شامل ضد ريزش مو، تقويت موها و ضخيم كردن مو است و در صورتي كه به صورت مداوم (حداقل 2 ماه) استفاده شود رويش مو هم مي دهد.

 

مواد لازم تخم مرغ دو عدد روغن نارگيل يك قاشق غذاخوري سدر يك يا دو قاشق غذاخوري همه مواد به خوبي مخلوط شوند و به ريشه موهايتان بزنيد و با كلاه بپوشانيد. اگر سرتان چرب است بعد از دو ساعت و اگر خشك است بعد از سه ساعت سرتان را بشوييد. هفته اي دو بار از اين ماسك استفاده كنيد سرد مزاج ها هم يكبار از اين روش استفاده كنند اگر ريزش نداد مي توانيد بدون نگراني استفاده كنيد.

 

 

طب سنتي در گرگان

 

در موسسه طب الرضا با سرپرستي دكتر علي محمد ملاحي به فعاليت خود در بخش هاي طب سوزني، ماساژ درماني، طب گياهي در گرگان مشغول به فعاليت مي باشد. براي رزرو نوبت با ما تماس بگيريد. همچنين مي توانيد به آدرس سايت www.dr-mallahi.ir مراجعه كنيد.