surmysuu
surmysuusurmysuu

امروزه به عنوان يكي از زيباترين و مدرن ترين نماها در ساختمان ها  نماي اسپايدرمورد استفاده قرار ميگيرد. براي اجراي نماي اسپايدر ، شيشه هايي را با استفاده از اتصالات مخصوص به هم متصل مي كنند و به اين صورت يك نماي خاص و جذاب ايجاد مي گردد كه بيشتر در شركت ها و مراكز اداري مورد استفاده قرار مي گيرد.  روز به روز شاهد استفاده بيشتر از اين نماها در اماكن مختلف هستيم، در اين مطلب از اجراي نماي اسپايدر بيشتر صحبت مي كنيم تا بتوانيد اطلاعات مناسبي در خصوص روش اجراي نما اسپايدر داشته باشيد.

شيشه اسپايدر چيست؟

شيشه اسپايدر يا Point fixed glass facades نوعي از نماي تمام شيشه اي است كه در آن شيشه ها با استفاده از اسكلتي فلزي نصب مي شوند و براي نگه داشتن آنها از هيچ قابي استفاده نمي گردد. اين نمونه نما كه ممكن است آن را “اسپايدر گلس (Spider Glass)” نيز بنامند يكي از نماهاي زيباي امروزي است كه زوايه ديد بسيار وسيعي را در اختيار شما قرار مي دهد و همانطور كه مي توانيد از نام آن حدس بزنيد، شكل ظاهري اين نما عنكبوتي شكل است كه اين موضوع نيز ميتواند ظاهري مدرن به فضاي مورد نظر شما بدهد.

نماي اسپايدر چيست؟

نماي اسپايدر نوعي سازه اسپايدر و نوعي از نماي شيشه اي مدرن است كه در آن شيشه بوسيله قطعات اسپايدري به سازه متصل مي گردد.ابعاد اين قطعات كوچك است ولي بار زيادي را مي توانند متحمل شوند. از نماي اسپايدر بيشتر براي ساختمان هاي تجاري و اداري استفاده مي كنند.

زوش اجرا نماي اسپايدر

روش نما اسپايدر براي محكم كردن سازه هاي شفاف ، بدون سوراخ كردن پانل هاي شيشه اي در نماي اسپايدر به كار ميرود. در سازه هاي عنكبوتي، براي اينكه بازوهاي سازه با لبه هاي شيشه در يك راستا قرار بگيرند، سازه با كمربند اتصال زاويه اي 45 درجه ميسازد. تيغه اي نازك در بين اتصال قرار ميگيرد. يك صفحه خارجي به اين تيغه متصل شده و شيشه را در جاي خود محكم ميكند. سيستم كمربندي نمايي از شيشه يكدست به وجود مي آورد، اما در اين روش صفحه هاي خارجي بر روي نماي سازه وجود دارند. برخي از معماران، وجود اين صفحات خارجي را زيبا ميدانند. در حالي كه اين روش به دليل عدم نياز به سوراخ كردن شيشه به صورت بالقوه اقتصادي تر است، اما ممكن است بسته به نوع طراحي، هزينه هاي سخت افزاري ديگري در پي داشته باشد

اسپايدر گلاس انتخاب ديگري براي پوشش نماي ساختمان ها است كه علاوه بر ارائه وسعت ديد منظر از داخل ساختمان، با سازه هاي نمايان خود چون ساپورت هاي اسپايدر و بست هاي استنلس استيل از نوع مات و شفاف، زيبايي چشمگيري به ساختمانها مي دهد. اين نوع نماي مدرن شيشه اي خود ايستا است و درآن شيشه به واسطه اتصالات نقطه اي به سازه متصل مي شود.

نماي اسپايدر بر خلاف نماي كرتين وال هيچ گونه سازه عمودي و افقي در ظاهر بنا رويت نمي شود.

نماي اسپايدر جزو نماهاي حركت پذير در برابر عوامل لرزه اي مي باشد و در طراحي و نصب آن و نيز در توليد يراق آلات آن ازفناوري هاي خاصي بهره گرفته مي شود. در اين نوع نما از شيشه هاي لمينيت و دو جداره با بست هاي استيل و سازه هاي كابلي و خرپايي و… استفاده مي شود. اين نماي بدون فريم با اتصالات اسپايدري شامل سازه اسپايدر، كانكتور براي اتصال اسپايدر به بست اصلي و… كه روي بازو هاي اسپايدر نصب مي گردند، شكل مي گيرد.

مزاياي اجراي نماي اسپايدر

  1. وزن كم سازه و قطعات
  2. اجراي سريع و آسان همراه با محاسبه دقيق شيشه ها
  3. پايين آمدن هزينه نماسازي داخلي و بيروني با ايجاد نماي دو طرفه
  4. قابليت استفاده از شيشه هاي با ابعاد بزرگ ايمن شده با تكنيكهاي مختلف لمينيت وسكوريت
  5. توليد يراق آلات با فن آوري هاي بالا و تنوع سيستم هاي زير مجموعه نماي اسپايدر
  6. قابليت نصب لايه هاي لمينيت تزئيني مختلف و نيز لايه هاي مقاوم در برابر حرارت و تابش شديد خورشيد بر روي شيشه ها
  7. قابليت شكل پذيري و انعطاف پذيري زياد در اجراي طرح هاي پيچيده معماري بدون نياز به فرم دهي
  8. قابليت تلفيق با نما هاي ديگري چون كامپوزيت، فريم لس، سفال نما، سنگ، لوور و…
  9. چسبهاي تلفيقي به كاربرده شده در فواصل بين شيشه ها، محافظ شيشه ها و ضامن ايزولاسيون هستند.
  10. به جهت داشتن خاصيت الاستيك، اين نما در برابر تنش هايي چون زلزله، طوفان و باد مقاوم است و باد بندها و استراكچرها با در نظر گرفتن فشارهاي مختلف روي سازه طراحي مي شوند.
  11. مقاوم در برابر شوك هاي فشاري چون انفجارها و گرد بادها
  12. دقت بالاي خطوط افقي و عمودي درز ميان شيشه ها در صورت اجراي درست زيرسازي و نصب شيشه ها
  13. امكان استفاده از شيشه دو جداره و شيشه سه جداره
  14. پرده شيشه اي پوسته اصلي نما كه حداقل سازه نگهدارنده را دارا مي باشد عايق صوت و دما خواهد بود.
  15. تلفيق اين نما با سيستم درهاي اتوماتيك مي تواند متحول كننده طراحي ورودي هاي ساختمان باشد.
  16. استفاده در طراحي پوشش دكوراتيو نماي خارجي و يا نماي داخلي و پارتيشن بندي ها

اجزاي تشكيل دهنده نماي اسپايدر

۱- شيشه

شيشه ها با ابعاد بزرگ ايمن شده توسط سكوريت و لمينيت هستند. شيشه سكوريت در صورت شكسته شدن در قطعات ريز خرد خواهند شد. شيشه لمينيت از دو يا چند لايه شيشه سكوريت تشكيل شده است كه با لايه گاز عايق لمينيت طلقي به هم چسبانده شده اند. در نتيجه بعد از شكستن فرو نخواهد ريخت. قيمت لمينيت چندين برابر سكوريت است.

۲- اتصالات و بستهاي اسپايدر

اتصالات و بست هايي از جنس فلز بسيار سخت استيل كه به صورت چنگكي داراي اتصال به شيشه ها هستند كه شامل كانكتور، چنگك هاي اسپايدري (۴ شاخه، ۳ شاخه، ۲ شاخه، تك شاخه و انواع ديگر) مي باشند. اين اتصالات همگي مورد سنجش هاي مختلف كشش و تنش قرار مي گيرند.

۳- چسب هاي تلفيقي

چسب هاي تلفيقي به منظور پر كردن فاصله مورد نياز درز بين شيشه ها در جهت تامين سلامت شيشه ها و ايزولاسيون نما استفاده مي شود.

۴- باد بندها و استراكچر

با لحاظ كردن فشارهاي وارده چون زلزله، باد و وزن ارتفاع شيشه نما و بادبندها كه اسكلت اصلي نما را تشكيل مي دهند، طراحي مي شوند. بسته به نوع طرح، ارتفاع شيشه ها، كاربري ساختمان و اقتصادي بودن اجرا، يكي از انواع سازه هاي نگهدارنده با سيسيتم انتقال بار خاص خود انتخاب مي شوند.

انواع سازه هاي نگهدارنده در نماي شيشه اي اسپايدر

مهندسين  ساخت ساز، با لحاظ كردن نوع طرح ساختمان وسيستم انتقال بارمطلوب و با توجه به نيازهاي پروژه، يكي از انواع سيستم هاي اجراي نماي اسپايدر را انتخاب مي كند.

۱- نماي اسپايدر با سازه خرپاي فلزي (spider truss – spider pipe)

در اين سيستم خرپاهاي فلزي با توجه به ميزان مورد نياز تحمل بار مرده و بارهاي ديناميك طراحي مي شوند. اسپايدرها با جوش و يا پيچ بر روي اين سازه سوار شده و انتقال بار را صورت مي دهند. در اين سيستم محاسبه خرپاها ساده تر بوده و اجراي آن به سرعت امكان پذير است. علاوه بر اين، محاسبان سازه در ايران شناخت خوبي از عملكرد اين سيستم دارند.

تفاوت اجراي نماي اسپايدر با اجراي نماي كرتين وال

اسپايدر گلاس انتخاب ديگري براي پوشش نماي ساختمانها است كه علاوه بر ارائه وسعت ديد منظر از داخل ساختمان، با سازه هاي نمايان خود چون ساپورتهاي اسپايدر و بست هاي استنلس استيل از نوع مات و شفاف، زيبايي چشمگيري به ساختمانها مي دهد. اين نوع نماي مدرن شيشه اي خود ايستا است و درآن شيشه به واسطه اتصالات نقطه اي به سازه متصل مي شود.

نماي اسپايدر بر خلاف نماي كرتين وال هيچ گونه سازه عمودي و افقي در ظاهر بنا رويت نمي شود.

استفاده از اين نما به دنبال پيشرفت توليد پوشش هاي شيشه اي، در جهت خلق پوسته هاي جديد كارامد و زيبا ممكن شد.

ساختمان اسپايدر

امروزه از نماي اسپايدر به دليل نداشتن قاب شيشه، در سقف هاي شيشه اي و طرحهاي پيچيده معماري در ابعاد ، انحنا و شكل هاي مختلف استفاده مي شود.

 اجراي انواع نماهاي اسپايدر

مهندسين، با لحاظ كردن نوع طرح ساختمان وسيستم انتقال بارمطلوب و با توجه به نيازهاي پروژه، يكي از انواع سيستم هاي اجراي نماي اسپايدر را انتخاب مي كند.

۱- نماي اسپايدر با سازه خرپاي فلزي (spider truss – spider pipe)

در اين سيستم خرپاهاي فلزي با توجه به ميزان مورد نياز تحمل بار مرده و بارهاي ديناميك طراحي مي شوند. اسپايدرها با جوش و يا پيچ بر روي اين سازه سوار شده و انتقال بار را صورت مي دهند. در اين سيستم محاسبه خرپاها ساده تر بوده و اجراي آن به سرعت امكان پذير است. علاوه بر اين، محاسبان سازه در ايران شناخت خوبي از عملكرد اين سيستم دارند.

۲- نماي اسپايدر با سازه كابلي (cable truss)

در اين سيستم، سازه اي متشكل از كابل cable truss، به صورت كراس (متقاطع)، بار را تحمل كرده و آن را به تكيه گاه ها انتقال مي دهند. در اين نوع اسپايدر كانكتور و آداپتورهاي يراق طوري طراحي شده اند كه بتوانند كابل هاي سازه را از خود عبور دهند. در اين روش معمولا از قطعاتي چون تنشن رب (tension rod)، جهت فيكس نمودن كابلهاي به كار رفته استفاده مي شود و در نهايت سازه اي شبكه اي شكل مي گيرد. اين سيستم از دانش مهندسي پيشرفته اي تحت عنوان metercable truss براي اجراي كابل ها بهره مي گيرد.

3- نماي اسپايدر با سازه اسپيس فريم (space frame)

اين سيستم كه تركيبي از سازه فضايي و نماي اسپايدر است، در اجراي سطوح كروي، چند قوسي، گنبدي شكل و پوششهاي شيشه اي سقفي كاربرد دارد و اسپايدرها با كمك يك واسط بر روي گوي اسپيس قرار مي گيرند. اين سازه متشكل از فرم هاي هندسي منظمي مي شود كه در كنار يكديگر فضاهايي چون غرفه، سازه هاي نمايشگاهي و… را مي سازند. شكل و ساختار هندسي اين سازه سبب انتقال نيرو در جهات مختلف مي شود كه اين امر باعث استحكام سازه خواهد بود. ميزان خطا در اجراي اين نوع سازه كاهش چشمگيري دارد.

4- نماي اسپايدر كلمپ – ايكس (spider clamps)

اين سازه تركيبي از روش هاي اسپايدر كابلي و يا خرپايي است كه تنها نوع يراق اسپايدري كه در آن به كار مي رود وجه تفاوت آن است. قطعه كلمپ به صورت يك گل ميخ يا قطعه صليب شكل است كه شيشه را در خود جاي مي دهد. قطعه ايكس به صورت قطعات X يا H شكل است كه از طريق پيچ هايي كه در شيشه جايگذاري شده اند به اسپايدر وصل مي شوند.

5- نماي اسپايدر فين گلاس (Glass fitting)

سازه در اين سيستم اجرا، ديگر فولادي يا استيل نيست، بلكه عامل عمودي انتقال نيرو، يك تيغه شيشه اي با ساختار دو يا چند لايه سكوريت لمينيتي است كه عمود بر صفحه نما و در پشت نما قرار مي گيرد. دسته هاي اسپايدر كه اين بار نه به شكل عمودي بلكه به صورت پليتي در دو كناره سازه شيشه اي كار گذاشته شده اند و با پيچ استيل به آن متصل مي گردند. شيشه نما توسط همين دسته هاي پليتي و روتيل ها تعبيه مي شوند.
ين نما بسيار مناسب ساختمانهايي با كاربري تجاري حتي تا ارتفاع ۷ متراست.

شيوه هاي مختلف اتصال شيشه به زمين

۱- قرار گرفتن شيشه بر روي okb

۲- ايجاد يك فاصله GAP بين شيشه و زمين كه در نتيجه آن شيشه به زمين نمي رسد. در اين روش از يك طرف دو ماده غير هم جنس با هم برخورد ندارند و از طرف ديگر شيشه كاملا معلق به نظر مي رسد.

اجراي نما با شركت ساختماني آراز زرين ماندگار

شركت ساختماني آراز زرين ماندگاربا ايجاد ساختاري منسجم، در بكارگيري تكنولوژي روز و در اختيار داشتن كادري مجرب از متخصصين، مهندسين و اكيپ هاي اجرائي توانمند توانسته است دانش و تجربه ارزشمندي را در صنعت ساختمان بدست آورد.اين مجموعه در جهت تسهيل ارائه خدمات به همكاران بخش ساختمان خدمات تكميلي خود را در بخش هاي صنعتي از بهترين هاي هر مورد انتخاب كرده تا بتواند محصول نهايي خود را به بهترين شكل ممكن ارائه نمايد،اين شركت با دارا بودن نمايندگي هاي انحصاري محصولات خارجي و همكاري با شركت هاي ارائه دهنده خدمات مورد تاييد خصوصاً در نماي ساختمان با تكيه بر دانش فني و مهندسي آمادگي خود را جهت همكاري با مجموعه خوب شما اعلام مي دارد.

اميد است با استفاده از متدهاي روز،طرح ها و ايده هاي نوين بتوانيم گام موثري در راستاي آباداني كشورمان داشته باشيم. اين شركت خدمات خود رادر بخش هاي ذيل متمركز كرده است:

  • اجراي نماهاي آلومينيومي كامپوزيت (Aluminum Composite Panels)
  • سراميك خشك (Dry Ceramic)
  • سنگ خشك (Dry Stone)
  • نماهاي شيشه اي (كرتين وال Curtain wall، اسپايدر spider)
  • ترمووود ( Thermo wood)
  • ترمووودفايبرسمنت (Fiber Cement)
  • هندريل (Hand Rail)
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۹:۰۹ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی