surmysuu
surmysuusurmysuu

روش هاي مدرن نما سازي به روش خشك، براي اولين بار در دهه ۷۰ ميلادي در آمريكا با نصب سنگ به روش خشك در ساختمان هاي بلند مرتبه طراحي و اجرا شد. امروزه در اين سيستم نما سازي، پيشرفت هاي قابل توجه اي صورت گرفته كه اين نوع نماسازي را داراي مزايا و ويژگي هاي منحصر به فردي  براي مجري نما كرده است. در اين نوع نماسازي مي توان از متريال هاي متنوعي چون چوب، ورقهاي كامپوزيت، سراميك، سنگ، تراكوتا و… بر روي سازه فلزي استفاده كرد، به نحوي كه ابتدا نما آهن كشي شده و متريال پوششي توسط نگهدارنده هاي بخصوصي به زيرسازي متصل مي شوند. در اين مقاله به بيان اجراي نماي سنگ خشك مي پردازيم همراه ما باشيد:

منظور از اجراي نماي سنگ خشك چيست؟

با توجه به ميزان وزني كه اجراي نماهاي سنتي برروي سازه يك ساختمان وارد مي نمايد و همچنين مشكلات متداولي نظير جدا شدن سنگاز نما و يا حتي ترك برداشتن مصالح آن كه پس از اجراي آنها ديده مي شود، مهندسين در پي پيدا نمودن راهكارهاي اجرايي براي برطرف نمودن اين مشكلات، دست به ابتكاراتي زدند كه در دهه هفتاد ميلادي منجر به نصب سنگ بر روي نما، بدون استفاده از ملات در آمريكا و اروپا گرديد. با بررسي هاي اجرايي و مشخص شدن مشكلات موجود در اين نوع روش اجرا، مهندسان توانستند تجهيزات متنوعي را براي نصب سنگ و سراميك برروي نما پيدا كنند و اين تجهيزات را به شكل امروزي درآورند.
جهت اجراي نماهاي خشك چهار مرحله اجراي اصلي وجود دارد كه مجري نما بايد آنها راانجام دهد كه  شامل اجراي عايق حرارتي، چهارچوب نگهدارنده يا شاسي كشي زيركار، زيرسازي متناسب با نوع مصالح نازك كاري و در نهايت اجراي مصالح نما با اتصالات مناسب است.

اجراي نماي سنگ خشك در كجاها كاربرد دارد؟

اين نوع نما كه از متداول ترين روش هاي نماسازي محسوب مي شود، در كاربري هاي گوناگوني چون تجاري، مسكوني، اداري، پايانه ها، ايستگاه هاي مترو و يا در فضاهاي داخلي بناها به كار مي رود.

اجراي نماي سنگ خشك چه مزايايي دارد؟

سرعت اجراي نما بالا

به دليل كمبود ملات و روش هاي اجرايي سنتي و نيز استفاده مجري نما از ابزار و ماشين آلات صنعتي در اين روش، در اين نوع نما سازي امكان اجراي نما در چندين قسمت مختلف توسط اكيپ هاي مختلف، به طورهمزمان در بخش هاي بالايي و پاييني ساختمان ممكن است. از طرف ديگر نماهاي خشك در هر شرايط جوي براي مجري نما قابليت اجرا دارند و از اين نظر محدوديت زماني براي پروژه به دليل شرايط جوي وجود ندارد. علاوه بر همه اين ها،مجري نما اجراي نماي خشك را مي تواند با فاصله زماني اندكي از اتمام اسكلت سازي ساختمان شروع كند. در نتيجه سرعت اجرايي اين نما تا ۵۰ درصد بالا رفته است.

كيفيت بالا

هماهنگي رفتار مصالح در مقابل تغييرات دمايي ،كاهش خطاي انساني به دليل توليد صنعتي مصالح مصرفي، كاهش پرت مصالح به دليل محاسبه دقيق سيستم زيرسازي و طراحي دقيق ابعاد و پلاك ها با لحاظ كردن باز شوها، ارتفاع ساختمان و كاربري بنا و درآخر قابليت تنظيم و رگلاژ سازه و تك تك مصالح پوششي در جهت رفع مداوم خطاها (در حد ميليمتر) در حين اجرا به بالا رفتن كيفيت كار در نماسازي خشك كمك مي كند.

كاهش هزينه

در نماسازي خشك ، از يك سو به علت كاهش وزن و حجم اسكلت نسبت به نماي اجرا شده به روش دوغابي، هزينه هاي تمام شده كاهش يافته و از سوي ديگر به دليل نصب آن به روش صنعتي، هر كدام از اجزاي نما اعم از فلزات زيرسازي و خود متريال پوششي، در صورت آسيب ديدگي به طور مستقل و جداگانه قابليت تعويض دارند و نياز به تخريب واصلاح تمامي نما نيست وهزينه هاي ترميم به طور چشمگيري پايين خواهد آمد. ضمن اينكه در روش خشك نماسازي، امكان بازيافت مصالح پس از گذشت عمر مفيد نما وجود دارد و اسكوپ هاي نصب و زيرسازي فلزي نيز قابل بازيافت و استفاده مجدد خواهند بود.

عمر مفيد نماي خشك ۵۰ سال است، در صورتي كه عمر مفيد نماهاي دوغابي ۱۰ تا ۱۵ سال مي باشد.

مقاومت در برابر زلزله منطبق با آيين نامه هاي زلزله

از يك سو به دليل كاهش وزن ساختمان دراين نماسازي خشك و از سوي ديگر به دليل نوع طراحي زيرسازي در هنگام وقوع زلزله، جابجايي بخشهاي مختلف نما به طور جداگانه با تغيير مكان جانبي سازه صورت مي گيرد. در نتيجه كاهش ريسك ترك خوردن، جدا شدن و سقوط مصالح در مواقع زلزله و كاهش تلفات جاني و مالي را خواهيم داشت.

عايق حرارتي و صوتي

از يك سو، استفاده از جريان هواي طبيعي در فضاي بين نماي خارجي وجداره سازه، مقاومت آن را در برابر تبادل حرارتي بالا مي برد و از سوي ديگر امكان استفاده از عايقهاي صوتي و حرارتي در جداره خارجي سازه، اين نما را عايق حرارتي و صوتي مناسبي براي ساختمان مي كند.

حذف تقطير در سطوح داخلي

حضورلايه هاي هوا بين نماي خارجي و جداره سازه به خروج بخار آب از داخل ساختمان و كاهش رطوبت حاصل از پديده نفوذ كمك مي كند.

اجراي نماي سنگ خشك

نماي سنگ در ساختمان، از نماهاي بسيار پر طرفدار و پر كاربرد مي باشد. نماي سنگ به دو روش تر و خشك اجرا مي شود. اجراي نماي سنگ خشك با استفاده از پيچ و مهره فلزي انجام مي شود. سنگي كه در اجراي نماي سنگ خشك به كار برده مي شود بايستي ضخامت بيشتري نسبت به سنگ هاي اجرا شده به روش با ملات (تر) داشته باشد. چرا كه در صورتي كه سنگ ضخامت كمي داشته باشد، در اثر سوراخ كردن و بستن پيچ ترك ميخورد.

نصب سنگ به روش خشك

اجراي سنگ خشك به روش نمايان

يكي از سريعترين روش هاي اجراي نماي سنگ خشك مي باشد. در اين روش با استفاده از اسكوپ هايي كه در سطح نما نمايان هستند، سنگ را بر روي زيرسازي نصب مي كنند. از ويژگي هاي بارز اين روش ، امكان نصب سنگ هاي با ضخامت هاي متفاوت مي باشد.

اجراي نماي سنگ خشك به روش غيرنمايان

در اين روش با توجه به استفاده از زيرسازي آلومينيومي، حجم زيادي از زيرسازي آهني كاهش مي يابد. از طرفي امكان نصب كليپس ها بر روي قطعات عمودي آلومينيومي فراهم مي شود. در اين روش بخاطر استفاده از كليپس ها، سرعت و كيفيت اجراي كار افزايش مي يابد.

اجراي نماي سنگ خشك به روش غيرنمايان شياري

اين روش، براي اجراي سنگ هاي داراي ضخامت بيش از ۲ سانتي متر توصيه مي شود. قطعات اسكوپ در شيارهاي ايجاد شده در ضخامت سنگ قرار مي گيرند و سپس اسكوپ هاي گالونيزه با استفاده از پيچ به نبشي زيرسازي نصب مي شوند.

اجراي نماي سنگ خشك به روش غيرنمايان انكري

اين سيستم از جدترين سيستم هاي اجراي نماي سنگ خشك است. اين روش داراي دو بخش زيرسازي آهني و آلومينيومي مي باشد كه باعث مي شود در مقابل بارهاي جانبي مانند زلزله عملكرد بسيار خوبي داشته باشد. در اين روش با استفاده از دستگاه مخصوص، سوراخي در محل تعيين شده در سنگ با توجه به ضخامت سنگ، كه اصطلاحا به آن پافيلي مي گويند، ايجاد مي شود. بعد از ايجاد سوراخ پافيلي در سنگ، با استفاده از انكرهاي مخصوص آلياژي كه به كليپس متصل مي شود، سنگ را به زيرسازي نما متصل و رگلاژ مي كنند.

اجراي نماي سنگ خشك به روش غيرنمايان پيمي

اين روش براي نصب سنگ هاي با ضخامت بالاتر از ۲ سانتي متر و داراي تراكم كافي توصيه مي شود. در اين روش در ضخامت سنگ سوراخ هايي ايجاد مي گردد و با استفاده از اسكوپ هاي پيمي گالوانيزه و استيل، سنگ در محل خود نصب و رگلاژ مي شود.

اهميت اجراي صحيح نماي سنگ خشك

نماي سنگ خشك از جديدترين نماهاي ساختماني است و اجراي آن نياز به افراد متخصص و كاردان دارد. در صورتي كه نماي سنگ خشك به درستي اجرا نشود، مشكلات زيادي به همراه خواهد داشت و باعث از بين رفتن سرمايه و وقت ما خواهد شد. مشكلاتي مثل عدم زيبايي، عدم مقاومت كافي سنگ در نما، جداشدگي سنگ از نما، عدم عايق بودن نما و مشكلاتي ديگري كه به وجود خواهد آمد. از اين رو بايستي اجراي نماي سنگ خشك كه كاري كاملا تخصصي است، توسط افراد متخصص انجام شود.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۰۵:۱۷ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی