surmysuu
surmysuusurmysuu

در مقالات علمي پژوهشي براي استفاده و استناد به مطالب علمي نياز مي باشد كه از منابع ديگر استفاده كرد . براي آنكه مطالب همانند مطالب منابع نباشد نياز به پارافريز مي باشد. شايد براي خيلي از شما اين سوال پيش آيد پارافريز مقاله علمي پژوهشي به چه معناست و نحوه پارافريز مقاله علمي پژوهشي به چه گونه مي باشد. ما در اين مقاله تصميم گرفته ايم تا به بيان پاسخ اين سوال بپردازيم پس تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد:

پارافريز مقاله علمي پژوهشي به چه معناست؟

وقتي مي گوييم پارافريز مقاله علمي پژوهشي يعني به هنگام نوشتن مطلب علمي خود از منابعي استفاده كرديم اما جملات و تركيب جمله بندي را در مقاله خود عينا كپي نكرده ايم يعني جوري مطالب را بازنويسي كرده ايم كه هم معناي مطلب تغييري پيدا نكند هم مانند مطلب منبع نباشد كه به عنوان كپي از آن ياد نشود. در پارافريز كردني يك مقاله علمي اين نكته بسيار اهميت دارد كه منظور كامل و دقيق به خواننده القا شود و معناي جملات را به راحتي مخاطب بتواند درك كند و براي آن قابل هضم باشد.بسياري از افراد پارافريز كردن يك مقاله علمي را با خلاصه نويسي به اشتباه مي گيرند بايد بگوييم دو موضوع متفاوت از هم مي باشند كه در قسمت بعدي مقاله به بيان تفاوت پارافريز مقاله علمي پژوهشي و خلاصه نويسي مي پردازيم:

پارافريز مقاله با خلاصه نويسي چه تفاوتي دارد؟

پارافريز كردن با خلاصه‌ نويسي يك مقاله تفاوت دارد. هنگامي كه شما در حال خلاصه‌ نويسي يك متن هستيد، صرفا به بازگويي ايده اصلي متن با واژگان و لغات خود هستيد و تمركز بيشتر بر روي كاهش حجم مطلب داريد. اما در پارافرايز كردن، هدف ارائه اطلاعات بيشتر درباره ايده اصلي متن است. در پارافريز كردن شما تاكيدي بر كم شدن تعداد جملات نداريد و مي‌توانيد حتي بيشتر از متن اصلي نيز بنويسيد.

انجام پارافريز عبارت از دروباره نويسي يك متن خاص است كه در نتيجه آن متني تقريباً با تعداد كلمات و اندازه متن اصلي به وجود مي‌آيد. اما هنگامي كه شما در حال گزارش يافته‌هاي يك پژوهش يا توصيف آن هستيد از شما انتطار مي‌رود تا اهم وقايع را توضيح دهيد و از اضافه گويي بپرهيزيد. در واقع كار شما مي‌بايست به متني منتج شود كه هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ تعداد كلمات بسيار كمتر از متن اصلي باشد. اين تفاوت، مهمترين تفاوت خلاصه‌سازي و پارافريز است.

پارافريز در كجاها كاربرد دارد؟

در بعضي از شرايط كه بايد از سرقت ادبي دوري كرد و پرهيز شود : در مقالات آكادميك، پايان‌نامه‌ها و ساير مقالات مشابه، اطلاعاتي كه در مقاله آورده ايم و به متن اصلي هيچ استناد و اشاره اي نشده است نياز به پارافريز مي باشد. در چنين شرايطي، از آنجا كه منابع عمدتا مقالات آكادميك، رساله، بلاگ و متون وب‌سايت‌ها هستند، شخصي كه پارافريز را انجام مي‌دهد بايد در اين زمينه متخصص باشد و هر فردي نمي تواند اين كار به درستي انجام دهد زيرا با جابجا كردن كلمات اين امر صورت نمي پذيرد و نياز به جمله بندي هاي صحيح و متفاوتي دارذ كه معنا و مفهوم آن نيز تغيير نكند. بعضي افرادي كه در اين زمينه تخصص ندارند معناي عبارتي كه پارافريز كردند را بطور كل عوض مي كنند و باعث مي شوند مخاطب در درك و فهم عيق دچار مشكل شود.

۱۰ روش پارافريز در چاپ مقاله علمي پژوهشي

همانطور كه مي دانيد اپليكيشن‌ هاي زيادي براي پارافريز وجود دارد، هيچ كدام آن‌ها جايگزين انسان نيستند. همانند ترجمه. تقاضاي فراواني براي پارافريز متون آكادميك وجود دارد؛ اين خدمات بايد توسط مترجم حرفه‌اي يا شخصي انجام شود كه به متن مبدا تسلط دارد. در غير اين صورت، خطر سرقت علمي وجود دارد. براي اجتناب از سرقت علمي بايد اقدامات زير را انجام داد:

  1. بايد چندين بار متن منبع را خواند تا پيام آن را درك كرد و متوجه شد كه با چه جملاتي مي توان منظور متن را رساند تا خللي در آن وارد نشود.
  2. هنگام پارافريز كردن، خوب است كه اطلاعات منتقل‌شده از يك جمله را به چند جمله تقسيم كنيم.
  3. به محض شروع فرايند بازنويسي، هر چقدر كمتر به متن اصلي مراجعه كنيد، احتمال درستي فرايند پارافريز كردن افزايش مي‌يابد.
  4. هنگامي كه مترادف كلمات موجود در متن مبدا را به كار مي‌بريم، بايد مطمئن شويم كه معناي مشابهي با واژه‌هاي موجود در متن مبدا دارند.
  5. تا جايي كه ممكن است بايد كلمات كمتري را از متن مبدا قرض بگيريم. اين مرحله مهم است و بايد با دقت انجام شود زيرا ممكن است متن مقصد وارد قلمروي سرقت علمي شود
  6. لازم نيست اطلاعات بيشتري را نسبت به آنچه در متن مبدا است وارد كنيد.
  7. به جاي تغيير هر جمله، بهتر است روي كل متن مبدا تمركز كنيد.
  8. ايده‌هاي اصلي مطرح‌شده در متن مبدا بايد نوشته شوند.
  9. متن پافراوريز شده خود را با متن اصلي مقايسه كنيد و بعضي تغييرات جزيي را براي عباراتي كه خيلي شبيه هم هستند، انجام دهيد.
  10. رفرنس‌‌ها را حتما بنويسد.

به چه دليل پارافريز انجام مي دهيم؟

پارافريز مقاله علمي پژوهشي به سه دليل انجام مي گيرد كه شامل اين موارد مي باشد: بازنويسي نوشته ها با كلمات شما اين اطمينان را حاصل مي­ كند كه شما تحقيق شخص ديگري را كپي نكرده ايد و در حقيقت سرقت ادبي از كار كسي انجام نشده است .پارافريز يا همان بازنويسي نشان مي دهد كه شما مطلب منبع و مبدا را بخوبي متوجه شده ايد و درك كرده ايد. بازنويسي يك نظريه به اين معناست كه گويش شما در كل مقاله به شكلي مسلط و يكسان باقي مي­ ماند.

در چه زماني از پارافريز بايد بجاي نقل قول در مقاله استفاده كنيم؟

اگر يك مقاله يا تحقيق را به طوركل مطالعه كنيد و از نكات مهم آن يادداشت برداريد به طور طبيعي در حال پارافريز بخش عمده اي از اطلاعات مهم آن هستيد و از نقل قول مستقيم استفاده نمي ­كنيد. اين كار هوشمندانه اي است كه در مقاله خود از نقل قول هاي زياد استفاده نكنيد چرا كه استفاده زياد از نقل قول باعث مي­ شود به نظر برسد شما به درستي مطلب منابعي كه مطالعه كرديد را متوجه نشديد يا براي بيان كردن مطلب به زبان خودتان تنبلي كرده ايد. نقل قول­ ها همچنين موجب ناخوانا شدن متن شما مي­شوند.

بايد بگوييم بطور كلي براي نگارش مقاله علمي پژوهشي ، استفاده ازپارافريز و بازنويسي مقاله يا تحقيقاتي كه مطالعه مي كنيد خيلي بهتر از نقل قول مي باشد.در موارد زير فقط از نقل قوا استفاده كنيد:

  • مي­ خواهيد يك توصيف دقيق داشته باشيد.
  • نوشته اصلي به قدري خوب است كه نمي توانيد آن را تغيير بدهيد.
  • شما نياز به مدرك معتبر براي پشتيباني از نظريه ­تان داريد.

تكنيك هاي پارافريز مقاله علمي پژوهشي

دقت كنيد در پارافيز مقالات خود جمله اول خود را از يك نقطه متفاوت از منبع اصلي آغاز كنيد مثلا اگر منبع شما با فعل شروع شده است شما آن را با فاعل شروع كنيد و يا با فعل زمان گذشته يكي از تكنيك هاي ساده مي باشد كه در انجام پارافريز مقالات كمك بسياري به شما مي كند. از كلمات هم معني و مترادف تا جايي كه برايتان امكان دارد استفاده كنيد و از بيان كلمات همانند متن اصلي بپرهيزيد. پيشنهاد مي كنيم در پارافريز كردن مقاله خود ساختار جمله را بطور كلي عوض كنيد بطوريكه  در معني و مفهوم آن تغييري پيدا نشود. با مطالعه متن اصلي اطلاعاتي را كه متوجه شده ايد و درك كرده ايد به چند جمله تقسيم كنيد.

با پارافريز مقاله رفع سرقت ادبي كنيد

بسياري از مقالات علمي براي چاپ در مجلات در برنامه هاي مخصوص قرار ميگيرند تا متوجه شوند مطالب چقد كپي مي باشد و چه ميزن نويسنده از پارافريز استفاده كرده است. اگر برنامه درصد بيشتري از حد مجاز شباهت جمله بندي هاي مقاله را به مقالات ديگر بدهد اين مقاله به نويستده ارجاع داده مي شود تا دوباره پارافريز انجام شود و در آن سرقت ادبي رخ ندهد.با پياده سازي تكنيك هاي بازنويسي و پارافريز مقاله مي توانيد تا حد زيادي از بروز سرقت علمي خودداري كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۱۲:۳۱ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی