surmysuu
surmysuusurmysuu

قطعا كيفيت برنج ها با هم يكسان است.  برنج لاشه طارم فريدونكنار با برنج طارم فريدونكنار از لحاظ كيفيت تفاوتي ندارد. تنها فرق برنج لاشه با نيم دانه در اندازه دانه هاي شان است. در فرآيند بوجاري كردن، دانه هاي سالم را از دانه هاي شكسته جدا مي كنند. برنج هاي شكسته با تفاوت جزئي در سه دسته برنج سرلاشه، برنج لاشه و برنج نيم دانه قرار مي گيرند. حتي طرز پخت برنج لاشه ايراني با برنج هاي سالم مانند هاشمي، برنج فجر و ساير برنج هاي ايراني تفاوتي ندارد. قيمت برنج سرلاشه هاشمي به عواملي بستگي دارد كه تعيين كننده قيمت برنج لاشه هستند.

تفاوت برنج لاشه با برنج سر لاشه چيست؟

براي درك فرق برنج لاشه و سرلاشه منطقي است كه ابتدا بايد با مفاهيم برنج لاشه و سرلاشه آشنا شويم. از اين رو بايد عرض كنيم كه برنج لاشه همان برنج هاي شكسته اي است كه در طول فرآيند سفيد شدن در كارخانه شاليكوبي به دليل مقاوم نبودن شكسته است.

اندازه برنج لاشه نصف برنج سالم يا كمتر از دو سوم اندازه برنج سالم است اما اندازه آن از برنج نيم دانه بزرگتر است. براي جدا كردن برنج لاشه و برنج سالم در كارخانه هاي شاليكوبي، از دستگاه بوجاري يا غربال كننده استفاده مي كنند و برنج هاي سالم را از برنج هاي شكسته جدا مي كنند. برنج هاي سالم در بسته بندي هاي جدا به فروش مي رسند. اما ممكن است درون برنج لاشه مقداري برنج سالم و نيم دانه هم وجود داشته باشد.

برنج سرلاشه همان برنج هاي سالم هستند با اين تفاوت كه مقداري از برنج هاي سالم كوچكتر هستند يا نوك آن ها شكسته است. برنج هاي سرلاشه همانند برنج هاي لاشه با فرآيند بوجاري شدن از برنج سالم جدا مي شوند. در كل در برنج سرلاشه تعداد دانه هاي سالم بيشتر است ولي دانه هاي شكسته مانند نيم دانه به مقدار اندكي در آن وجود دارد.

متاسفانه در بازار خريد برنج ، سودجويان با معرفي برنج لاشه به جاي برنج سرلاشه، سعي در گول زدن خريدار دارند. بنابراين به شعار هاي اين افراد توجه نكنيد و سعي كنيد در تشخيص برنج كمي صحيح عمل كنيد و گول ظاهر بسته بندي هاي شكيل را نخوريد. از اين در ادامه به تفاوت برنج لاشه و سرلاشه مي پردازيم.

تفاوت برنج لاشه با برنج سر لاشه چيست؟

تفاوت برنج لاشه با برنج سر لاشه چيست؟

تفاوت برنج لاشه با برنج سر لاشه چيست؟

تفاوت برنج لاشه و سرلاشه در اندازه دانه هاي آن هاست و در يك بررسي كلي تعداد دانه هاي سالم در برنج سرلاشه نسبت به برنج لاشه بيشتر است. اما نكته قابل توجه اين است كه در كيفيت تفاوتي بين برنج لاشه و سرلاشه نيست. به عنوان مثال تفاوت برنج لاشه طارم فريدونكنار و برنج سرلاشه فريدونكنار در اندازه دانه هاي آن هاست.

در كل به ياد داشته باشيد كه برنج سرلاشه تعداد دانه هاي سالم آن بيشتر و تعداد نيم دانه موجود در آن از 10% كمتر است. برنج لاشه هم تعداد دانه هاي شكسته بيشتري دارد ولي تعداد نيم دانه آن كمتر از 20% است. برنج نيم دانه هم مانند برنج لاشه و سرلاشه،  دانه هاي شكسته دارد اما تعريف آن متفاوت است.

برنج نيم دانه چيست؟

برنج هاي نيم دانه در واقع همان برنج هاي سالم هستند اما اندازه آن هاي يك سوم برنج سالم است. از علت هاي شكستن برنج مي توان به نارس بودن يا شكستن بر اثر حمل و نقل و يا آفت زدگي در هنگام رشد ساقه برنج در شاليزار اشاره كرد. برنج نيم دانه از همه برنج هاي موجود در بازار ارزان تر است و به طور معمول براي تهيه دسر، آش، شله زرد و شيربرنج استفاده مي شود. ارزش غذايي برنج نيم دانه با برنج سالم يكي است.

وقتي كه پوست برنج در كارخانه هاي شاليكوبي گرفته مي شود، برنج وارد مرحله سفيد كردن مي شود. اين دستگاه به كمك يك كاردك براي سفيد كردن دانه هاي برنج وارد عمل مي شود. دانه هاي برنجي كه به دلايلي كه اشاره كرديم مقاومت كمتري داشته باشند دچار شكستگي خواهند شد.

قيمت برنج سرلاشه

قيمت برنج سرلاشه به دليل وجود دانه هاي ريزتر از برنج سالم كمي پايين تر است اما بايد بدانيد كه كيفيت برنج لاشه طارم فريدونكنار با برنج طارم فريدونكنار يكسان است اما همانطور كه گفتيم قيمت برنج لاشه به دليل وجود دانه هاي شكسته پايين تر است و معمولا براي دسرها، نان برنجي و انواع آش مورد استفاده قرار مي گيرند. درواقع اختلاف قيمت به دليل ظاهر برنج لاشه است.

قيمت برنج سرلاشه هاشمي

قيمت برنج سرلاشه هاشمي در بازار به ميزان تميزي و سورت، نوع و وزن بسته بندي، خالص يا مخلوط بودن بار برنج، وضعيت قيمت برنج سالم و  ميزان وجود دانه هاي سالم  بستگي دارد.

طرز پخت برنج لاشه ايراني

طرز پخت برنج لاشه ايراني مانند برنج سالم است و مي توان آن را به دو روش كته و آبكشي پخت كرد. در پخت برنج لاشه ايراني به روش كته، برنج را دو تا سه ساعت بخيسانيد. سپس با يك بند انگشت آب روي برنج و كمي نمك و روغن برنج را روي شعله بالا قرار دهيد.

بعد از جوش آمدن شعله را كم كنيد تا آب برنج كاملا خشك شود. بعد حدود 15 دقيقه در قابلمه را قرار دهيد تا دم بگيرد. توجه داشته باشيد كه پخت برنج كته قلق دارد. در حين جوشيدن تنها يك يا دو بار برنج را هم بزنيد تا حرارت به همه برنج برسد. براي دم گرفتن برنج از دم كني استفاده كنيد تا برنج خمير نشود.

طرز پخت برنج لاشه ايراني به روش آبكشي به اين صورت است كه دو سوم قابلمه را پر از آب كنيد و روي شعله قرار دهيد تا به نقطه جوش برسد. سپس برنج را به همراه كمي روغن به آب اضافه كنيد. روغن باعث مي شود برنج به هم نچسبد.

زماني كه دانه هاي برنج نرم شدند زمان آبكش كردن است. بعد از آبكش كردن برنج رادرون قابلمه بريزيد و روي شعله قرار دهيد تا دم بگيرد. وقتي برنج را روي شعله گذاشتيد پنج دقيقه شعله را زياد كنيد و بعد از آن شعله را در كم ترين حالت قرار دهيد.

با دانستن تفاوت برنج لاشه و برنج سرلاشه بايد حواستان جمع باشد كه در خريد برنج ايراني كلاه سرتان نرود. بهترين كار خريد از فروشگاه هاي معتبر است كه با كشاورزان در ارتباط هستند و با حذف واسطه و دلالان برنج، برنجي اصيل و سالم را به دست شما مي رسانند.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۲۵:۳۴ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی