surmysuu
surmysuusurmysuu

پروپوزال يكي از دغدغه‌هاي دوره تحصيل دانشجويان كارشناسي ارشد و دكترا بوده و پيش‌نويس پ‍ژوهشي است كه دانشجو مي‌بايست براي اخذ مدرك تحصيلي خود انجام دهد. رعايت نكات مهم نگارش پروپوزال دانشجويي الزامي است چراكه شما به معرفي موضوعي كه براي پايان‌نامه خود انتخاب كرده‌ايد ، توضيح اهميت آن موضوع ، ذكر پ‍‍ژوهش‌هايي كه در گذشته در اين‌باره صورت گرفته، و نتايجي كه فكر مي‌كنيد از تحقيق خواهيد گرفت مي‌پردازيد. هم‌چنين روش‌هايي كه در پژوهش از آن‌ها بهره خواهيد گرفت را ذكر مي‌كنيد.به دليل اهميت اين موضوع در انجام پايان نامه ارشد و دكتري تصميم گرقته ايم تا به بررسي نكات مهم تدوين پروپزال پايان نامه ارشد بپردازيم.اگر شما دانشجويان در نحوه نگارش و چگونگي انجام پايان نامه ارشد و دكتريخود در قسمت تدوين پروپوزال خود به مشكل برخورده ايد تا انتهاي اين مقاله همراه ما باشيد:

نكات مهم تدوين پروپزال پايان نامه ارشد

يكي از مهم ترين كارهاي شما به عنوان يك دانشجو و پژوهشگر در مسير نگارش پايان نامه، نوشتن يك پروپوزال خوب است. با توجه به اين كه يك پروپوزال خوب مي تواند براي آينده پژوهشي شما تعيين كننده باشد،نكات مهم نگارش پروپوزال دانشجويي، شكل‌بندي بنيادين همه‌ي پروپوزال‌ها، همواره بايد شامل تركيب‌بندي، عنوان‌بندي‌ها و بخش‌هاي زير باشد :

۱-انتخاب موضوع

اولين گام براي نوشتن پروپوزال، انتخاب موضوع است. موضوع پروپوزال بايد معيارهايي داشته باشد؛ خلاصه آن به شرح زير مي‌باشد:

  • مناسب بودن موضوع: يعني جزء موضوعات اولويت دار باشد.
  • پرهيز از موضوعات تكراري در انتخاب طرح: پروپوزال نويس در ابتداي كار، بايد نظري اجمالي به كارهاي ساير محققين داشته باشد تا موضوع وي تكراري نباشد. البته زماني يك موضوع تكراري است كه تمامي ابعاد تحقيق و موضوع مانند هم باشند.
  • قابليت اجراء بودن موضوع: يعني آيا تمامي امكانات و شرايط لازم براي انجام تحقيق درخصوص موضوع انتخاب شده فراهم است؟ اگر يك موضوع تمامي ويژگي‌هاي لازم را داشته باشد، اما قابل انجام نباشد، موضوع خوبي نخواهد بود.
  • كاربردي و مقرون به صرفه: مطالعاتي در اولويت پژوهشي قرار دارند كه با حداقل هزينه، جنبه كاربردي داشته باشد.
  • نداشتن موانع اخلاقي: در تحقيقات، رضايت‌مندي و حفظ حرمت انساني و محرمانه نگاه داشتن اطلاعات بسيار ضروري است.
  • مقبوليت سياسي و فرهنگي: موضوع مورد مطالعه بايد مورد پذيرش فرهنگ و عرف جامعه باشد.

۲- نوشتن عنوان موضوع

مهم ترين و پربيننده‌ترين قسمت پروپوزال، عنوان موضوع مي‌باشد. پس در انتخاب عنوان بسيار دقت بايد نمود.

دربرگيرنده تمام محتويات كار مطالعاتي باشد.
از به‌كار بردن كلمات غير مصطلح و كلمات انگليسي كه معادل فارسي دارند، اجتناب شود.
از عناوين اختصاري استفاده نشود.

نكات مهم تدوين پروپوزال پايان نامه ارشد

نكات مهم تدوين پروپوزال پايان نامه ارشد

۳-‌ بيان مسئله يا مشكل (ضرورت اجراي پژوهش)

يكي از موارد ضروري در اجراي پژوهش، بيان مسئله است. يعني چه مشكل يا مسئله اي ذهن پژوهشگر را به خود مشغول ساخته و انجام تحقيق را سبب شده است.

  • بيان مسئله بايد مختصر و دقيق (حداكثر ۱ صفحه) و با ذكر منابع نوشته شود.
  • ماهيت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله با جملاتي كوتاه ذكر شود.
  • با توضيح و ارائه راه حل، اهميت موضوع طرح و ضرورت آن را توجيه نماييد.
  • به اين نكته توجه داشته باشيد كه پس از بيان مسئله، بايد تمامي مخفف‌ها و اصطلاحات و منابع مورد استفاده در پاورقي توضيح داده و نوشته شوند.

۴-‌ بررسي منابع و ادبيات تحقيق

در بررسي منابع، با مراجعه و مطالعه كتب، مجلات، تماس با ساير محققين و استفاده از بانك‌هاي الكترونيك، مي‌توان از تجربيات و نتايج به‌دست آمده استفاده كرد و از روش‌ها و تحليل‌هاي آماري آنها براي يك تحقيق مفيد و درست بهره برد.

۵-‌ اهداف، سوالات، فرضيات

اهداف يك پروژه تحقيقاتي، با توجه به موضوع پژوهش، خلاصه آنچه كه بايد با انجام مطالعه و تحقيق به آن برسيم را بيان مي‌كند.

هدف كلي؛ هدف كلي در واقع همان عنوان مطالعه است با اين تفاوت كه با لغت‌هاي قابل اندازه‌گيري مثل «تعيين يا شناخت» كه معني و كاربرد دقيق و واضح‌تري دارند، شروع مي‌شود.
اهداف اختصاصي (ويژه يا جزيي)؛ اهداف جزئي در واقع جزئي از هدف كلي هستند و اگر به خوبي تنظيم شوند، محقق را به طراحي روش تحقيق و نحوه گردآوري، تجزيه و تحليل و تفسير داده‌ها هدايت خواهند نمود.

۶-‌ بيان متغيرهاي تحقيق و تعريف آنها

متغيرها در واقع داده‌هايي هستند كه محقق در صدد جمع‌آوري و تحليل است. به طور كلي، متغيرها به دو دسته اصلي كمي و كيفي تقسيم مي شوند. مبناي اين تقسيم‌بندي اين است كه متغيرهاي كمي مقادير مختلف به خود مي‌گيرند و متغيرهاي كيفي حالات مختلف به خود مي‌گيرند.

۷-‌ متدولوژي تحقيق

در اين بخش نوع مطالعه (توصيفي يا تحليلي) و جامعه موردنظر را كه تحقيق بر روي آن صورت مي‌گيرد، بايد توضيح داده شود. در اين مرحله بهتر است با كمك مشاور آماري يا مشاور روش تحقيق آگاه به تجزيه و تحليل داده‌ها، حجم نمونه و روش تحليلهاي آماري را مشخص كرد.

نكات مهم تدوين پروپوزال پايان نامه ارشد

نكات مهم تدوين پروپوزال پايان نامه ارشد

۸-‌ فهرست منابع

در اين بخش مشخصات منابع مورد استفاده در متن پروپوزال ارائه مي‌گردد و فهرست منابع فارسي و انگليسي همراه با هم نوشته مي‌شود.

نحوه نگارش پروپوزال در انجام پايان نامه ارشد و دكتري

اصولا هر پروپوزال پژوهشي بايد همه عناصر كليدي مندرج در فرآيند پژوهشي را داشته باشد و اطلاعات كافي را به خواننده بدهد.ممكن است هر فرد يا نگارنده پروپوزال، پژوهش بسيار خوب و با كيفيتي داشته ولي به‌دليل اينكه نتوانسته پروپوزال خود را خوب نگارش كند؛كار وي رد شده است.حال براي بهتر بودن پروپزالتان بايد اين موارد را رعايت كنيد:

عنوان

عنوان پژوهشي بايد مختصر و توصيف‌گر باشد. در صورت امكان، عنواني روشنگر و جذاب انتخاب كنيد. يك عنوان خوب توجه خواننده را جلب كرده و باعث مي‌شود او جهت‌گيري مثبتي به پروپوزال پيدا كند.

چكيده

چكيده خلاصه كوتاهي از كل پروپوزال است كه نبايد بيش از حدود ۳۰۰ كلمه باشد. چكيده بايد شامل بيان مسئله، ضرورت پژوهش، روش و يافته‌هاي اصلي پژوهش باشد. چكيده بخش مهمي در پروپوزال است. زيرا خواننده در ابتدا پس از خواندن عنوان، به اين بخش مراجعه مي‌نمايد.

مقدمه

هدف اصلي از نگارش مقدمه، ايجاد پيشينه يا بستر لازم براي مسئله پژوهشي شماست. اگر مسئله در بستر حوزه پژوهشي بسيار دقيق و روزآمدي جاي گرفته باشد، اهميتش آشكار خواهد شد. بنابراين بهتر است مسئله پژوهش خود را بر بستري از حوزه‌هاي داغ و امروزي يا بر حوزه‌هاي قديمي‌تر كه هنوز مورد توجه است؛ جاي دهيد.
مقدمه معمولاً با عبارتي كلي درباره حوزه مسئله پژوهش و تمركز بر مسئله‌اي خاص آغاز مي‌شود. به دنبال آن نيز توجيه يا دليل منطقي پرداختن به چنين مطالعه‌اي مي‌آيد. مقدمه معمولاً موارد زير را در بر ميگيرد:

۱- بيان مسئله پژوهش، كه اغلب با عنوان هدف از پژوهش نيز نام برده مي‌شود.
۲- ارائه دليل منطقي مطالعه پيشنهادي
۳- شرح مختصر مباحث عمده و مسائل فرعي
۴- شناسايي متغيرهاي مستقل و وابسته مطالعاتي
۵- تعيين حدود يا مرزهاي پژوهش پيشنهادي براي رسيدن به تمركزي روشن
۶- ارائه تعاريفي از مفاهيم كليدي

روش

اصل راهنماي نگارش بخش روش اين است كه بايد در بردارنده اطلاعات كافي باشد تا خواننده بتواند تعيين كند كه آيا روش شما معتبر است يا نه.
لازم است نشان دهيد كه از روش‌هاي جايگزين نيز شناختي كافي داريد و بر اساس اين شناخت به گونه‌اي از روش خود دفاع كنيد كه گويي مناسب‌ترين و معتبرترين راه پرداختن به مسئله پژوهشي است.

نتايج

از مهمترين نكات مهم نگارش پروپوزال دانشجويي لزوم وجود تصويري از نوع داده‌هايي كه مي‌خواهيد گرد آوريد و شيوه‌هايي كه به كار خواهيد برد؛ داشته باشيد تا بتوانيد به مسئله پژوهش پاسخ دهيد يا فرضيه‌تان را به محك آزمايش درآوريد.

مذاكره

پس از پايان نگارش پروپوزال و ارائه يك نسخه چاپي آن به هيأت تصميم گيرنده، بهتر است مذاكره‌اي حضوري نيز با آنان براي توجيه و دفاع از پروپوزال انجام شود.

۴نكته مهم تدوين پروپوزال در انچام پاياان نامه  ارشد و دكتري

  1. منابع استفاده شده بايد علمي پژوهشي باشند.
  2. در بيان مسئله بايد منابع بكار رفته رو در پانوشت، ارجاع درون متني داد.
  3. به پرسش‌هاي اساسي كه در متن ذكر مي‌كنيد؛ بايد حتما به آنها پاسخ دهيد.
  4. فرضيه يا سوال را پس از ارائه طرح، نمي توانيد تغيير بدهيد زيرا در روز دفاع بايد سوال و فرضيات را مدنظر داشته باشيد.

مشاوره انجام رساله دكتري

گروه پژوهشي نگارشگران برتر يكي از قديمي ترين و قوي ترين مجموعه ها در حيطه امور پژوهشي و تحقيقاتي من الجمله مشاوره در انجام رساله دكتري ، انجام پايان نامه ارشد و انواع پژوهش ها ديگر در سطح كشور مي باشد. گروه تحقيقاتي ما در سطح ملي و بين المللي به دانشجويان در رشته و گرايش هاي مختلفي چون علوم انسانى، فني و مهندسي، علوم پايه، هنر، علوم پزشكى، دامپزشكي و … خدمات علمي و پژوهشي، ارائه مي دهد. مراحل مشاوره انجام پايان نامه ارشد و انجام رساله دكتري از صفر تا صد مي باشد. كافيست اينجا كليك كنيد.

مشاوره انجام پايان نامه ارزان

اگر شما دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري باشيد احتمالا انجام پايان نامه يكي از دغدغه هاي شماست. انجام پايان نامه علاوه بر مشكلاتي كه براي نگارش ، انتخاب موضوع پايان نامه و نوشتن پروپزال دارد ، جنبه مالي آن نيز يكي از مشكلات دانشجويان است. نگارش پايان نامه از ابتدا تا انتها شامل هزينه هايي است كه شايد برخي از دانشجويان توان پرداخت آن را نداشته باشند. بنابراين ما در نگارشگران برتر با استفاده از برترين مشاوران كشور سعي كرده ايم تا هزينه هاي اضافي را كسر و انجام پايان نامه براي شما ارزان تمام شود. كافيست تا با مشاورين ما تماس بگيريد تا شما در انجام پايان نامه ارزان راهنمايي كنند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۳۵:۵۲ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی