surmysuu
surmysuusurmysuu

همانطور كه مي دانيد در هر خودرو انواع فيلتر مورد استفاده است. اما چهار فيلتر اصلي دارد: فيلتر كابين ، فيلتر روغن، فيلتر سوخت و فيلتر هوا . عملكرد همه اين فيلترها فعال كردن جريان و تسهيل فرايند حركت و گرفتن ناخالصي هايي مانند گرد و غبار و آلودگي هاي موجود در هوا و ناخالصي هاي موجود در سوخت يا كثيفي كه در روغن موتور وجود دارد. مي باشد. اگر فيلترهاي خودرو به موقع تعويض نشوند ، به درستي كار نكرده و در نهايت، مي تواند در كاركرد مكانيك موثر باشد. با تعويض فيلترها، خودرو كارآمدتر خواهد بود. بياييد نگاه دقيق تري داشته باشيم به فيلتر سوخت و اين كه اين نوع فيلتر چه كاربردي دارد و فيلتر هوا چيست و به په علت بايد آن را تعويض كرد:

فيلتر سوخت چيست و چه كاربردي دارد؟

فيلتر سوخت يا همان فيلتر بنزين از جمله قطعات كاربردي و مهم ماشين ها به حساب مي آيد. يك خودرو براي روشن نمودن موتور خود از بنزيني استفاده مي كند كه داخل باك قرار دارد ولي متاسفانه ناخالصي هاي ريزي همچون زنگ زدگي، ضايعات، تراشه هاي رنگ، خاك و ديگر ذرات آلاينده اي كه…..فيلتر سوخت ناخالصي هايي مانند گرد و غبار، زنگ زدگي و ريزگرد موجود در سوخت را از بين مي برد. با از بين بردن اين آلاينده ها، فيلتر سوخت از انژكتورهاي سوخت محافظت مي‌كند و در حفظ عملكرد و ماندگاري موتور خودرو نقش اساسي دارد.

تمامي اتومبيل ها براي روشن شدن موتور خود از بنزيني استفاده مي كنند كه درون باك قرار دارد اما متاسفانه ناخالصي هاي ريز و كوچكي مانند زنگ زدگي، ضايعات، تراشه هاي رنگ، خاك و ديگر ذرات آلاينده اي كه به دليل آلوده بودن شلنگ هاي انتقال سوخت و يا كهنه بودن خود باك به وجود مي آيند تاثير بسيار بدي بر شيوه ي كاركرد موتور ماشين مي گذارند. همه ي ناخالصي ها، ذرات و آلودگي ها بايد فيلتر شده و جلوي آن ها گرفته شود تا بتوان از فرسودگي و خراب شدن پمپ سوخت و انژكتور ها جلوگيري كرد. فيلتر سوخت كه به صافي سوخت نيز شناخته مي شود همانطور كه از نامش پيداست از ورود آلاينده هاي ريز نام برده شده به داخل موتور ماشين جلوگيري مي كند. نحوه ي عملكرد فيلتر بنزين درون باك را به عملكرد فيلتر هوا نيز تشبيه مي كنند چرا كه هر دو ناخالصي هاي ريز را قبل از ورود به موتور مورد نظر فيلتر كرده و مانع عبور آن ها مي شوند.

انواع فيلتر هاي سوخت يا درون مخزن سوخت شما يا در خط سوخت قبل از ريل سوخت قرار دارند. كار آن اين است كه اطمينان حاصل كنيد كه هرگونه آلودگي و زباله در داخل مخزن سوخت شما با انژكتورهاي سوخت شما در تماس نباشد. اگر اين وسايل به انژكتورهاي شما مي رسيدند ، ماشين شما به همان اندازه كارآمد نيست و عملكردي نيز ندارد. بهترين مكان براي جستجوي فواصل تعويض كتابچه راهنماي مالك شما است اما به طور كلي فيلترهاي سوخت داراي فواصل جايگزيني ۴۵۰۰۰ – ۵۵،۰۰۰ كيلومتر هستند.

نحوه عملكرد فيلتر سوخت چگونه مي باشد؟

سوخت در دو مرحله تصفيه ميشود: ابتدا صافي پمپ و سپس صافي فيلتر ناخالصي ها را از سوخت جدا مي سازد.

فيلتر هاي سوخت كه عمل تصفيه را انجام ميدهند عموما از نوع كاغذي هستند . بخش جدا كننده ي اين فيلتر ها از نوعي كاغذ مخصوص ساخته شده و براي اينكه كارايي بيشتر و سطح موثرتري از فيلتراسيون را داشته باشند ،آن را به صورت چين دار ساخته و درون يك محفظه‌ي فلزي قرار مي دهند . گرچه انواع ديگري از فيلتر ها مانند : فيلتر هاي نمدي و يا پارچه‌اي نيز وجود دارند، اما امروزه ساخت و استفاده از آن ها كم شده است. اندازه ي قطر منافذ كاغذ بكار رفته در فيلتر سوخت بسته به نوع كاربرد آن متفاوت است.

عواملي مي تواند باعث انسداد تدريجي صافي فيلتر سوخت شود : ممكن است مقادير زيادي زنگ و آشغال درون باك سوخت خودرو جمع شده باشد ، در باك خودرو تعرق طبيعي و رطوبت وجود دارد كه باعث زنگ زدگي مي شود ، در هر بار سوخت گيري ممكن است مواد زائدي وارد باك شود ، هرچه فيلتر سوخت ديرتر تعويض گردد، مواد زائد بيشتري درون آن جمع شده و به تدريج مانع از جريان بنزين به سوي موتور مي شوند.

دلايل تعويض فيلتر سوخت

براي حفظ عملكرد موتور‌ اگر انواع فيلتر سوخت گرفتگي داشته باشد‌، مي تواند جريان را كاهش داده و عملكرد آن را تضعيف كند زيرا در چنين حالتي موتور در طراحي سوخت دچار مشكل است. با وجود فيلتر مسدود شده، پمپ سوخت بسيار سخت تر عمل مي كند و ممكن است در شروع فعاليت اتومبيل مشكلي داشته باشيد يا متوجه شتاب ضعيف يا توقف شويد.

براي نگه داشتن قطعات خودرو در وضعيت خوب به دليل عمل ساينده آن، خاك و آلودگي هاي موجود در سوخت مي توانند باعث سايش سريع شده و به قطعات گران قيمت آسيب رسانده و حتي باعث خرابي پمپ سوخت و انژكتور شوند. براي اينكه اتومبيل به طور موثر كار كند، به انواع فيلتر خودرو توجه كنيد و تعويض فيلتر سوخت را انجام دهيد.

انواع فيلتر براي اطمينان از جريان هواي قوي تر از فيلترهاي اصلي كاغذي طراحي و توليد شده اند. در F1 ، فيلترهاي نمدي از بين رفتن فشار جريان هوا در عبور از فيلتر به حداقل مي رسند. اين روش بهترين شرايط را براي بهره برداري كامل از حداكثر قدرت تضمين مي كند. بنابراين مزاياي تعويض فيلتر كاغذ اصلي با فيلتر نمدي، با استفاده از همان فناوري و مواد مشابه فيلتر مشهود است.

انواع فيلتر سوخت

در حالت كلي دو نوع فيلتر بنزين وجود دارد كه روش عملكرد هر دوي آن ها دقيقا به يك شكل است به گونه اي كه بنزين توسط يك مدياي تصفيه رد مي شود (اغلب اين مديا ها از يك كاغذ مخصوص ساخته شده اند) كه همين مديا تمامي آلاينده ها و ذرات ريز و كوچك را تصفيه كرده و مانع ورود آن ها به موتور خودرو مي شود.

فيلتر بنزين كارتريجي : در فيلتر بنزين كارتريجي فيلتري درون نگهدارنده ي فلزي قرار گرفته است كه مي توان آن را عوض كرد. براي تعويض بايد درب نگهدارنده را ابتدا جدا كرده و در نهايت فيلتر آن را تعويض نمود.

صافي سوخت فلزي يا پلاستيكي : اين نوع فيلتر از محفظه اي پلاستيكي در اطراف يك فيلتر تصفيه طراحي و توليد شده است. اين فيلتر به صورت جداگانه قابل تعويض نبوده و اگر شخصي قصد تعويض آن را داشته باشد مجبور است تا تمامي مجموعه را عوض نمايد.

فيلتر سوخت از چه اجزايي تشكيل شده است؟

۱- فيلتر آب گير

فيلتر آب گير داراي يك پياله يا كاسه شيشه اي در قسمت پايين خود است. از آنجايي كه ذرات و مولكول هاي آب درشت تر و سنگين تر از مولكول هاي سوخت مي باشند، لذا هنگام ورود به فيلتر از منافذ ريز آن عبور نكرده و وارد قسمت پايين فيلتر مي شوند . آب هاي وارد شده به اين قسمت به دليل سنگين تر بودن از سوخت در قسمت پايين پياله نشست مي كنند. هنگام سرويس هاي روزانه و هنگام كار موتور، آب در داخل پياله شيشه اي به صورت گلوله هاي قهوه اي رنگ به راحتي قابل رويت بوده و با باز كردن پيچ تخليه مي توان آنها را خارج نمود.

۲- فيلتر جمع آوري رسوبات

طرز كار و عملكرد اين فيلتر نيز همانند فيلتر آب گير است. فيلتر داراي يك كاسه رسوب عميق مي باشد. رسوبات و آب هاي موجود در سوخت، پس از گرفته شدن توسط فيلتر ها به علت سنگين بودن وارد قسمت پايين پياله مي شوند. رسوبات و آب هاي جمع آوري شده را مي توان با بازكردن پيچ تخليه خالي نمود.

۳- فيلتر با سنسور هشدار آب

در برخي فيلترها كه فاقد پياله شيشه اي هستند و يا بازديد پياله آب گير فيلتر به آساني ممكن نيست، از يك سنسور الكتريكي هشدار دهنده وجود آب در پياله فيلتر و سيستم سوخت رساني استفاده مي شود. سنسور يا حسگر وجود آب ، از طريق جريان الكتريكي باتري كار مي كند ودر پايين پياله جمع آوري آب فيلتر نصب مي شود. در صورت وجود آب در پياله فيلتر ، المنت سنسور تحريك شده از طريق جريان الكتريك

لامپ يا بوق هشدار دهنده وجود آب را روشن كرده و راننده يا اپراتور را از وجود آب در پياله فيلتر آگاه مي كند. در اين صورت بايد آب موجود در پياله را تخليه نمود.

۴- فيلتر هاي مجهز به هشدار دهنده گرفتگي

در اين فيلتر ها يك كليد الكتريكي در قسمت بالاي فيلتر و ورود سوخت قرار دارد. اين كليد هنگام معمول بودن فشار سوخت ورودي در اين قسمت از فيلتر، تحت فشار فنر خود بسته بوده و جريان الكتريكي هشدار قطع مي باشد. حال اگر منافذ فيلتر گرفته شوند، جريان عبور سوخت از آنها به سختي صورت مي گيرد اين عمل باعث افزايش فشار(از جانب پمپ اوليه )در قسمت خروجي سوخت مي شود . در اثر افزايش فشار بيش از حد معمول، سوپاپ به فشار فنر كليد الكتريكي غلبه كرده و جريان الكتريكي را برقرار مي سازد. اين برقراري جريان الكتريكي لامپ هشدار گرفتگي فيلتر را در پشت داشبورد راننده روشن مي سازد كه در اين هنگام بايد نسبت به تعويض فيلتر ها اقدام كرد.

۵- فيلتر هاي مجهز به گرمكن سوخت

در برخي موتورها پيشرفته و جديد از يك گرمكن سوخت ورودي به فيلتر استفاده شده است. اين گرمكن ها توسط برق باتري (۱۲ يا ۲۴ ولت ، ۱۰۰ الي ۱۵۰ وات )كار مي كنند. وظيفه گرمكن ها، گرم كردن سوخت ورودي به فيلتر هنگام پايين بودن درجه حرارت آن است. طرز كار اين گرمكن ها بدين ترتيب است كه وقتي درجه حرارت سوخت بيش از حد استاندارد عبور از فيلتر ومدارسوخت رساني پايين باشد(در هواي سرد و زير صفر و هنگامي كه سوخت درآستانه يخ زدن و يا يخ زده است)، سنسور گرمكن جريان الكتريكي را به المنت گرمكن برقرار مي كند. المنت گرمكن در اين هنگام داغ شده(در حدمعقول) و با عبور سوخت از اطراف آن باعث بالا بردن درجه حرارت و روان شدن آن مي گردد. بدين ترتيب از تشكيل كريستال هاي يخي و يا يخ زدن كامل سوخت جلوگيري شده و سوخت به راحتي از فيلتر و لوله هاي سوخت رساني عبور مي كند مقدار گرم شدن وطول كار گرمكن، بستگي به درجه حرارت سوخت و تشخيص آن از سوي سنسور دارد. با رسيدن درجه حرارت سوخت به حالت عادي، سنسور تحريك شده و دستور قطع و پايان كار المنت را مي دهد. اين گرمكن ها ممكن است در قسمت بالاي فيلتر يا كنار قرار گيرند.

۶- فيلتر داراي صفحه پيش صافي

در برخي فيلترها ، در قسمت ورود سوخت به فيلتر اصلي و در قسمت بالاي آن، يك صفحه فيلتر كننده با قطر منافذ حدود ۱۵۰ ميكرون تعبيه شده است. اين پيش فيلتر ذرات و ناخالصي هاي بزرگ سوخت را قبل از ورود آن به فيلتر اصلي جدا مي كند. اين فيلتر را هنگام سرويس ها ودر صورت گرفتگي مي توان به راحتي از روي فيلتر باز كرده (محفظه آن به صورت پيچي روي فيلتر بسته مي شود) و تميز يا تعويض نمود.

۷- فيلتر مجهز به پمپ كمكي دستي

در برخي موتورهاي جديد ، از فيلتر هاي سوخت مجهز به پمپ مقدماتي دستي در روي آنها استفاده شده است. از اين فيلتر براي هوا گيري سريع و راه انداختن جريان سوخت در فيلتر و سيستم سوخت رساني هنگام سرويس و تعويض فيلتراستفاده مي شود. يا به كار انداختن اين پمپ، جريان سوخت از طرف مكشي يا ورودي فيلتر كشيده شده و به داخل فيلتر و مدارسوخت رساني پمپ مي شود كه باعث خالي كردن هوا يا هوا گيري سريع فيلتر ساير قسمت ها مي گردد.

۸- فيلترهاي داراي پمپ كمكي

اين پمپ به عنوان يك پمپ مكمل و كمكي پمپ اوليه بروي فيلتر قرار مي گيرد. پمپ هنگام پايين بودن فشار مدار سوخت رساني (قبل از پمپ انژكتورو مابين پمپ اوليه و پمپ انژكتور)، به صورت الكتريكي به كار افتاده و مقدار افت جريان و فشار سوخت راجبران مي كند. يكي از حالت هاي كم بودن فشار سوخت، هنگام استارت و ابتداي روشن شدن موتور است. در اين هنگام پمپ به كار افتاده و تا رسيدن فشار مدار به حد عادي كمبود فشار را تامين مي كند. اين عمل پمپ كمكي به سريع روشن شدن موتور و كاهش آلاينده هاي خروجي كمك مي كند.

فيلتر سوخت كثيف چه تاثيري بر عملكرد خودرو دارد؟

اگر فيلتر سوخت يا اصطلاحا صافي بنزين خودرو كثيف يا گرفته باشد باعث پايين بودن بازده موتور ، كثيفي انژكتور ها ، ريپ زدن خودرو هنگام روشن شدن، كاهش عمر پمپ بنزين و خرابي سنسور اكسيژن و حتي سوختن سوپاپ موتور خواهد شد.

هم چنين اگر در هنگام استارت زدن به خصوص هنگام استارت سرد، خودرو شما بد روشن مي شود ممكن است علت آن كثيفي صافي بنزين باشد.

اگر فيلتر سوخت يا همان صافي بنزين خودرو شما كثيف باشيد هنگام روشن كردن خودرو، موتور با اولين استارت بلافاصله بعد از باز شدن سوييچ روشن نمي شود و بايد چند ثانيه صبر كنيد تا فشار بنزين در ريل سوخت به ميزان مناسب برسد و ممكن است مجبور شويد چند بار استارت بزنيد.

صافي بنزين كثيف راندمان موتور را كاهش مي دهد : با يك فيلتر سوخت كثيف، بازدهي و قدرت موتور خودرو شما تا ميزان قابل توجهي پايين مي آيد و به همين دليل كشش موتور كم مي شود. در اين شرايط دور موتور كندتر بالا مي رود و اين موضوع را هنگام راندن در سربالايي ها و يا استفاده از كولر احساس مي كنيد و در فصول گرم سال آمپر آب خودرو بالا مي رود.

فيلتر سوخت را چه زماني بايد تعويض كنيم؟

كثيف بودن فيلتر بنزين باعث گرفتگي انژكتورها مي شود و به همين دليل بازدهي موتور به شدت كم شده و مصرف سوخت بالا مي رود. در واقع فيلتر بنزين كثيف باعث مي شود جرم و ذرات ريز از صافي آن عبور كرده و وارد انژكتور شوند و در نتيجه به مرور مسير پاشش سوخت در انژكتور بسته شده و آن انژكتور از كار مي افتد.
تغيير صداي پمپ بنزين كه بلافاصله بعد از بازكردن سوييچ استارت شنيده مي شود هم مي‌تواند يكي از نشانه هاي كثيف بودن آن باشد. هر چند راننده ها اغلب به صداي پمپ سوخت عادت مي كنند اما گرفتگي فيلتر سوخت باعث شنيده شدن صداي غيرطبيعي از آن مي شود.با بروز اين نشانه ها زمان تعويض فيلتر فرا رسيده است . تعويض به موقع‌ي اين قطعه بسيار مهم و اثر بخش است.براي جلوگيري از آسيب هاي ذكر شده ، بايد فيلتر خود را در زمان مناسب تعويض نماييد.

فيلتر هوا چيست؟

درست همانطور كه انسان براي تنفس به اكسيژن احتياج دارد، يك خودرو براي فرآيند احتراق به اكسيژن نياز دارد. فيلتر هوا از رسيدن هرگونه حشره، گرد و غبار، ذرات ، شن و ماسه يا بقاياي موتور جلوگيري مي كند و از تركيب خوبي از هوا و سوخت براي پشتيباني از عملكرد اطمينان مي دهد. فيلترهاي هوا اتومبيل به شكل هاي مختلفي عرضه مي شوند: پانل ها، دايره اي يا استوانه اي. آنها از يك ماده پليسه دار ساخته شده اند كه هوا را فيلتر مي كند و ممكن است از پنبه، كاغذ مصنوعي يا فوم تهيه شود.

براي ايجاد قدرت هر موتور احتراق داخلي نياز به هوا دارد. اگر فيلتر هواي موتور مسدود شده باشد، مي تواند جريان هوا را به داخل موتور محدود كند كه هيچ گونه مزايايي براي راندمان سوخت يا موتور شما ندارد. انواع فيلتر هواي موتور شما بايد تقريباً ۲۵،۰۰۰ كيلومتر جايگزين شود ، اما سازنده شما دقيقاً مشخص مي كند كه چه مواردي بايد جايگزين شما شود.

دلايل تغيير فيلتر هوا

براي عملكرد بهتر اتومبيل هنگامي كه هوا وارد موتور مي شود تميز است، مخلوط سوخت و هوا از حداكثر توان پشتيباني مي كند. براي صرفه جويي در سوخت با اطمينان از احتراق خوب، ميزان مصرف سوخت را كاهش دهيد. براي جلوگيري از دود سياه در صورت گرفتگي فيلتر هوا، احتراق سوخت ناقص است و منجر به دود اگزوز كثيف مي شود، كه اين علامت بسيار بدي است.

yun.ir/wig25g

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۵:۲۲:۱۲ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی