surmysuu
surmysuusurmysuu

برنج قهوه‌اي كه جزو غلات كامل طبقه‌بندي مي‌شود، محصولي است با كربوهيدرات‌هاي پيچيده‌تر، ويتامين‌ها و املاح بيشتر. شما مي‌توانيد با مصرف يك وعده برنج قهوه‌ اي، ريزمغذي‌هاي فراواني از جمله فيبر، پروتئين، ويتامين‌هاي گروه B، كلسيم، آهن، منيزيم، منگنز، فسفر، پتاسيم و روي را به بدنتان برسانيد. توليد اين محصول در مقايسه با برنج سفي د، با ضايعات كمتر و درآمدزايي بيشتري براي شالي‌كاران، همراه است. به همين دليل هم در چند سال اخير، كشورهايي مانند هند، تايلند و حتي فيليپين، سعي كرده‌اند توليد و مصرف برنج قهوه‌اي را افزايش دهند. مدتي است اين برنج وارد بازار ايران هم شده و طرفداراني پيدا كرده است.اگرچه برنج قهوه اي يك غذاي ساده است ، مشخصات مواد مغذي آن بسيار غني  است. در مقايسه با برنج سفيد ، برنج قهوه اي فوايد غذايي بيشتري دارد. برنج قهوه اي علي رغم اينكه از نظر كالري و كربوهيدرات مشابه است ، تقريباً در همه رده ها  نسبت به برنج سفيد برتري دارد.

فوايد برنج قهوه اي

برنج قهوه اي براي سلامت قلب مفيد است. سرشار از فيبر و تركيبات مفيدي است كه ممكن است به كاهش خطر بيماري هاي قلبي كمك كند. اين برنج جزء غلات كاملد است و داراي آنتي اكسيدان هاي متفاوتي است. برنج قهوه اي منبع خوبي از منگنز است ،همچنين برنج سفيد نيز منبع خوبي است. منگنز به عنوان يك فاكتور براي چندين آنزيم عمل مي كند كه ده فرآيند متابوليك مختلف را تسهيل مي كند. همچنين در پيشگيري از آسيب هاي ناشي از راديكال هاي آزادنيز بسيار متاثر است.
منبع ويتامين ب1 است كه نام ديگر آن تيامين است و در برخي از فعاليت دستگاه گوارش به عنوان كو آنزيم  فعاليت مي كند. از طرفي در انتقال پيام هاي عصبي فعاليت دارد وباعث رشد سالم طبيعي مي شود.

ارزش غذايي برنج قهوه اي چيست؟

خيلي ها به خاطر مزه و ساختار برنج سفيد را ترجيح مي دهند در حالي كه از نظر ارزرش غذايي برنج قهوهاي جايگاه بيشتري دارد. در دانه هاي سبوسي آه مينرال هاي مغذي يافت مي شود. به دليل غني بودن از فيبر مانند سبزيجان باعث فعاليت بهتر روده ها مي شود. برنج قهوه اي منبع خوبي از سلنيوم است. اين ماده معدني با يكي از اصلي ترين آنزيم هاي آنتي اكسيدان كار مي كند و از اين طريق از تشكيل راديكال هاي آزاد در بدن جلوگيري مي كند. همچنين به تبديل هورمون هاي تيروئيد به شكل فعال آنها كمك مي كند.

برنج منبع فسفر است. فسفر بعد از كلسيم دومين ماده معدني فراوان در بدن است. و نقش حياتي در ساخت و حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها دارد. علاوه بر اين در رشو باز سازي بافت ها نقش دارد و به حفظ پي هاش خوب كمك مي كند و يكي از اجزاي اصلي ديواره ي سلولي است.

روش توليد برنج قهوه‌ اي

روش توليد برنج قهوه‌ اي

چه نوع مينرال هايي در برنج قهوه اي موجود است؟

برنج قهوه اي منبع آهن براي مردان است.  مردان و زنان نيازهاي مختلفي دارند. هر سلول بدن حاوي آهن است. اين ماده معدني براي انتقال اكسيژن و تشكيل گلبول هاي قرمز خون لازم است. همچنين در توليد سلول هاي جديد ، هورمون ها و انتقال دهنده هاي عصبي (پيام رسان ها در تكانه هاي عصبي) نقش دارد

اين برنج حاوي ويتامين ب3 يا همان نياسين است كه در بسياري از واكنش هاي متابوليكي فعاليت دارد و به توليد انرژي از مواد به ويژه از كربوهيدرات ها، چربي ها، پروتءين ها و الكل ها كه هضم مي كنيم. همچنين در روند رشد و تشكيا طبيعي دي ان اي دخالت دارد.

نحوه ي پخت برنج قهوه اي

اين برنج را در هر كمد يا كابينتي مي توان نگه داشت و در طي چند ماه بايد مصرف كرد در صورتي كه مصرف طولاني نداريد مي توان در يخچال نگه در ظرف شيشه اي كه جريان هوا نداشته باشد نگه داري كنيد.

  1. نكته ي اول اينكه بهتر است آن را از قبل در آب خيس كرد سپس تفت داد.
  2. نكته ي دوم حتماً قبل از پخت برنج قهوه اي را در آب سرد بشوييد ، تا از گرد و غبار و آلودگي هاي حاصل از فرآيند توليد خلاص شويد. شستشو در پخت و پز خوب نيز تأثير دارد. اگرچه به اندازه برنج سفيد موثر نيست اما از چسبيدن دانه هاي برنج قهوه اي پس از پخت جلوگيري مي كند
  3. بو دادن بافت آن را تغيير نمي دهد ، اما طعم زيبايي به برنج مي دهد. قبل از افزودن آن به آب پخت ، برنج قهوه اي را در مقدار كمي روغن زيتون تفت دهيد. بنابراين ، برنج عطر و طعم خود را آزاد مي كند و برخي از دانه ها رنگ زرد طلايي زيبايي پيدا مي كنند و برنج در نظر چشم زيباتر مي شود. البته توجه داشته باشيد كه تفت دادن يا تفت ندادن اختياري است. اما اگر يك پلو برنج قهوه اي خورده ايد كه نمي توانيد طعم آن را فراموش كنيد ، بدانيد كه بو داده است.
  4. نكته ي سوم سرانجام ، پس از اتمام مراحل پخت و پز ، برنج را از اجاق گاز خارج كنيد و بگذاريد حدود 10 دقيقه با درب بسته بماند. استراحت برنج قبل از سرو باعث مي شود تا برنج رطوبت اضافي قابلمه را جذب كند

سوالات متداول درباره برنج قهوه اي

دكتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع غذايي و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس پاسخ سۆالات رايج در مورد برنج قهوه‌اي را اين گونه مي‌دهند.

روند توليد برنج قهوه‌اي به چه صورت است؟

برنج قهوه‌اي همان برنجي است كه برخي آن را برنج پيش‌پخت شده هم مي‌گويند. براي توليد چنين محصولي، زماني كه برنج را در حالت شلتوك (شلتوك به پوسته سلولزي روي دانه‌هاي برنج گفته مي‌شود كه پوسته نازك ديگري را هم زير خود جاي داده است)‌ مزرعه برداشت مي‌كنند پيش از جدا كردن شلتوك از دانه برنج، آن را با آب داغ يا بخار آب، قدري حرارت مي‌دهند. اين حرارت‌دهي باعث مي‌شود ويتامين‌ها و املاحي كه داخل پوسته برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند. بعد از طي مرحله حرارت‌دهي برنج‌ها را خشك و سپس پوسته سلولزي آن را جدا مي‌كنند. در اثر فرآيند حرارت‌دهي، برنج با پوسته رويي آن، رنگ محصول نهايي به دليل جذب ويتامين‌ها و املاح و همچنين به دليل رنگ قرمز مايل به قهوه‌اي كه پوسته زير شلتوك دارد، به سمت قهوه‌اي شدن مي‌رود. اين در حالي است كه برنج سفيد، حرارتي نمي‌بيند و پوسته آن در همان مراحل اوليه پس از برداشت هم زدوده و صيقل مي‌شود. با اين حساب مي‌توان گفت كه همين فرآيند پيش‌پخت شدن برنج‌هاي قهوه‌اي باعث بيشتر شدن ميزان املاح و ويتامين‌هاي آن‌ها نسبت به برنج‌هاي سفيد مي‌شود.

آيا بايد انواع خاصي از برنج براي توليد برنج قهوه‌اي مورد استفاده قرار بگيرند؟

نه. شالي‌كاران و توليدكنندگاني كه قصد توليد برنج قهوه‌اي داشته باشند، مي‌توانند از انواع برنج براي اين منظور كمك بگيرند. به طور كلي، در برخي كشورها مانند تايلند و هند كه برنجشان خيس است، توليد و مصرف برنج قهوه‌اي طرفداران بسيار زيادي دارد.

با توجه به اينكه برنج‌هاي قهوه‌اي، انواعي از برنج‌هاي پيش‌پخت شده هستند، آيا زمان و نحوه پخت آن‌ها با برنج‌هاي سفيد متفاوت است؟

نه. فرآيند حرارت‌دهي و توليد برنج قهوه‌اي به گونه‌اي نيست كه باعث پختن و نرم شدن دانه‌هاي نهايي برنج شود. برنج‌هاي قهوه‌اي هم پس از پوسته‌گيري، خشك شدن و آمدن به بازار بايد مانند برنج‌هاي سفيد، پخته و مصرف شوند.

دليل ايجاد بوي نامناسب در برنج‌ قهوه‌ اي چيست؟

خيلي از افرادي كه دوست دارند برنج قهوه‌اي را در برنامه غذايي خود داشته باشند، از بوي نامطبوع اين برنج‌ها گله مي‌كنند و مي‌گويند كه نمي‌توانند اين بو را تحمل كنند.

دانه‌هاي برنج داراي دو پوسته بيروني هستند كه پوسته اولي بسيار نازك و پوسته بعدي كه همان شلتوك باشد، قدري ضخيم‌تر است. اگر دقت كرده باشيد، گاهي دانه‌هاي برنجي كه پوست بسيار نازكي روي آن‌ها پوليش نشده، در ميان دانه‌هاي برنج سفيد هم وجود دارند. همان دانه‌هايي كه خط‌هاي قرمز و قهوه‌اي رويشان نقش بسته و برخي از افراد به گمان خراب بودن، آن‌ها را جدا مي‌كنند و دور مي‌اندازند. اگر شما اين خط‌هاي قرمز و قهوه‌اي را با ناخن خراش دهيد، پوسته‌اي از روي دانه‌هاي برنج كنده مي‌شود كه اين پوسته، در واقع همان سبوس برنج است. ميزان چربي، پروتئين، ويتامين‌ها و املاح اين پوسته بسيار زياد است.

از آنجا كه ميزان چربي و املاح برنج قهوه‌اي بيشتر از برنج سفيد است،‌ توصيه مي‌شود كه آن را براي پيشگيري از تجزيه و فاسد شدن چربي‌هايش، درمكاني خشك‌تر و خنك‌تر نگهداري كنيد

حالا زماني كه دانه‌هاي برنج را براي توليد برنج قهوه‌اي، پيش‌پخت مي‌كنند، حجمي از اين چربي‌ها، پروتئين‌ها، ويتامين‌ها و املاح به مغز برنج مي‌رسند. وقتي كه اين مواد از سبوس به مغز برنج منتقل مي‌شوند، بوي خاصي به آن مي‌بخشند كه برخي از افراد چنين بويي را نمي‌پسندند. البته چون ما ايراني‌ها به خوردن برنج قهوه‌اي عادت نداريم، نمي‌توانيم ذائقه خود را به سادگي با آن هماهنگ كنيم وگرنه اين بو براي طرفداران اين نوع برنج در هند و تايلند، چندان ناخوشايند و نامطبوع هم نيست.

آيا روش نگهداري از برنج‌ قهوه‌ اي با روش نگهداري برنج سفيد متفاوت است؟

تا حدي بله. از آنجا كه ميزان چربي و املاح برنج قهوه‌اي بيشتر از برنج سفيد است،‌ توصيه مي‌شود كه آن را براي پيشگيري از تجزيه و فاسد شدن چربي‌هايش، در مكاني خشك‌تر و خنك‌تر نگهداري كنيد.

برخي از افراد مي‌گويند كه مدت زمان ماندگاري برنج‌ قهوه‌ اي نسبت به برنج‌هاي سفيد، كمتر است. آيا شما اين مساله را تأييد مي‌كنيد؟

بله. چربي‌ها، پروتئين‌ها، املاح و ويتامين‌هاي بيشتر موجود در برنج‌هاي قهوه‌اي باعث مي‌شود كه زمان ماندگاري آن‌ها نسبت به برنج‌هاي سفيد، كمتر بشود. مثلاً اگر بتوان برنج سفيد را به مدت يك سال بدون نگراني از خراب شدن، نگهداري كرد، اين رقم براي برنج‌هاي قهوه‌اي به حدود 6 ماه كاهش مي‌يابد.

آيا ظرف خاصي را براي نگهداري از برنج قهوه‌اي پيشنهاد مي‌كنيد؟

نه. اين نوع برنج هم مي‌تواند مانند برنج سفيد در كيسه‌هاي پارچه‌اي مخصوص برنج تا پايان مدت زمان ماندگاري‌اش نگهداري شود.

در نهايت اينكه آيا منع مصرفي براي برنج قهوه‌اي وجود دارد؟

خير. به عبارتي تاكنون مورد خاصي از مصرف برنج قهوه‌اي سالم و استاندارد گزارش نشده كه متخصصان بتوانند بر اساس آن با قطعيت كامل اعلام كنند كه مصرف اين نوع برنج براي گروهي از افراد، ممنوع يا خطرناك است.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۹:۱۶ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی