surmysuu
surmysuusurmysuu

روستاي زيارت گرگان از ديدني‌هاي زيباي استان گلستان است. هواي خوب، طبيعت جذاب و آثاري تاريخي كه از هزاران سال پيش باقي مانده‌اند، در همين مكان ريز قرار دارند. مگر مي گردد كه اين‌همه جذابيت را ناديده گرفت؟ در صورتي كه اهل هجرت به شمال كشور ايران مي‌باشيد و از پياده‌روي و كوه‌پيمايي لذت مي‌بريد، مهاجرت به روستاي زيارت را از دست ندهيد. حتي در صورتي كه حياتي خانواده راهي سفر هستيد، از رفتن به اين آبادي پيشمان نمي‌شويد. همين روستا آن‌قدر زيباست كه ما نيز سازه داريم به‌عنوان يكي از جاهاي جالب گلستان به‌ آن سري بزنيم. همپا ما باشيد تا اساسي كشش هاي گردشگري زيارت آشنا شويد. براي اجاره ويلا زيارت گرگان مي توانيد به كليدي شماره 09114481870 تماس بگيريد يا اين كه ويلاي گزينه لحاظ خود را در سايت گلستاني ها رزرو كنيد.

روستاي زيارت كجاست؟

قبل از هر چيز اجازه دهيد برايتان بگوييم كه روستاي زيارت كجاست. زيارت در يكي از از دهستان‌هاي بخش مركزي گرگان قرار گرفته است. اين دهستان، استرآباد جنوبي نام داراست و در ادامه جاده داراي اسمو رسم ناهارخوران است. ناهارخوران به عبارتي جنگل جذابي ميباشد كه در ۴كيلومتري گرگان قرار دارد. براي وصال به روستاي زيارت بايد ۱۰ كيلومتر از جنگل ناهارخوران جلوتر برويد. زيارت روستاي بزرگي نيست؛ البته ديدني‌هاي متعددي دارد كه حيف است، اهل شمال‌گردي و مسافرت باشيد و ديدن آن را در برنامه‌هاي مسافرتي‌تان جاي ندهيد. اجاره ويلا استخردار در زيارت گرگان از آيتم هاي دوستداشتني مسافران به شمار مي آيد.

حتماً اسم «گالش‌نشين» به گوشتان خورده است. درصورتيكه تا درحال حاضر همين كلمه را نشنيده‌ايد بايستي بگوييم به مردم كوه‌نشين مازندراني كه در دامنه‌هاي البرز زندگي مي‌كنند، گالش‌نشين گفته مي‌شود. همين اشخاص بيشتر به گله‌داري از مدل سنتي مشغول‌اند؛ به اين معني كه به همان سبك و سياق گذشته‌ها، دام‌ها را در كوه و صحرا مي‌چرانند و خبري از تجهيزات اتوماتيك و روش‌هاي علمي به جهت رسيدگي به دام‌هاي‌شان نيست. اگرچه روستاي زيارت هم گالش‌نشين است؛ اما همين روزها، همه‌چيز در جهان تغيير و تحول كرده است. فناوري پايش به همه‌جا باز شده و انسان‌ها را با عجله از روش‌هاي سنتي و كلاسيك در هر زمينه‌اي بدور مي‌كند. گالش‌نشين‌هاي روستاي زيارت نيز ديگر به دامداري دل نمي‌دهند و ترجيحشان اين است كه عمده به كشاورزي و ساخت‌وساز برسند.

ريشه نام زيارت

وجود امامزاده‌هاي گوناگون سبب ساز شده هست كه نام اين ده زيارت باشد؛ ولي ممكن مي باشد پشت اسم اين ده داستان‌ها و حكايات متمايز باشد كه نياز به بررسي تاريخي و باستاني هم دارد. در نهايت اسم همين روستا هرچه كه باشد، نمي‌توان از زيبايي‌هايش بگذريم. زيبايي‌هاي اين روستا بوي شيرين اصالتي كهن و چندين‌ هزارساله از استان گلستان را مي‌دهند. راه‌رفتن در كوچه‌هاي پرپيچ‌وخم به‌خصوص وقتي كه بوي خوش نان محلي به مشام مي‌رسد، اهميت هيچ‌چيز قابل‌تعويض نيست.

جاهاي ديدني روستاي زيارت

روستاي زيارت ريز و زيبا، ديدني‌هاي فراواني دارد. آب‌وهواي آن خوش و خنك مي باشد و شرايط شرجي مرسوم شمال ايران را ندارد. اين موضوع، از همين روستا، مكاني ديدني براي تفريح و مهاجرت مي‌سازد. در هجرت به زيارت جاهاي جالب ذيل را از دست ندهيد: چشمه آب‌ گرم؛ آبشارهاي متنوع؛ بافت سابق روستا؛ كوه‌هاي قشنگ و سرسبز؛ امامزاده‌هايي براي زيارت؛ جنگل‌هايي زيبا، قديمي و ارزشمند.

چشمه آب گرم زيارت

چشمه آب گرم از آن ديدني‌هايي است كه به‌ندرت در طبيعت چشم مي‌شود، يعني هرجايي و هر مقصدي، همين پديده طبيعي جذاب را ندارد. پس در صورتي كه به مكاني مسافرت مي‌كنيد كه چشمه آب گرم در آن وجود دارد، براي مشاهده از آن لحظه‌اي هم شك نكنيد. چشمه آب گرم روستاي زيارت «چشمه زيارت» نام دارد. چشمه زيارت در شرق رودخانه خاصه‌رود قرار گرفته مي باشد و گرماي ملايمي دارد كه تجربه‌كردنش خوشايند است. چشمه‌هاي آب گرم معمولا خاصيت درماني متعددي دارند. چشمه زيارت نيز همين‌طور است. اهالي آبادي از آب شفاف، زلال و گرم آن براي درمان بيماري‌هاي پوستي و مفاصل ياري مي‌گيرند.

آبشارهاي متنوع

روستاي زيارت چندين آبشار دارد. اوليه آبشاري كه از آن برايتان مي‌گوييم، آبشاري دوقلوست كه در ۵كيلومتري جنوب قريه قرار دارد. به جهت ديدن همين آبشار دوقلو بايستي مقداري پياده‌روي كنيد. چنانچه اهل پياده‌روي نيستيد نيز مشاهده از اين آبشار را از دست ندهيد كه اساسي نديدن آن كلاه بزرگي به سرتان خواهد رفت. اين آبشار از انشعابات خاصه رود سرچشمه ميگيرد و مضاعف زيباست. آبشارهاي دوقلو دست‌ در دست هم از ارتفاعي ۱۵متري به زمين مي‌ريزند و حوضچه‌اي ساخت مي كنند كه نشستن در كنارش لذت‌بخش است. تابستاني گرم يا اين كه بهاري سبز در كنار همين آبشار، لحظه‌هاي نابي از ملاقات كليدي درختان برايتان مي‌سازد. قبول داريد؟

به جز آبشار دوقلو، آبشارهاي ديگري هم در روستاي زيارت وجود دارند؛ آبشارهاي ريز و بزرگي كه طول متمايز دارند. كمترين ارتفاع آن مثلاً در حدود ۲ متر است. بزرگ‌ترينِ اين آبشارها نيز بيش از ۱۰ متر طول دارد. به اين تيم آبشارها، آبشارهاي دره تل‌انبار مي‌گويند. مي‌توانيد تعداد آبشارهاي دره تل‌انبار را حدس بزنيد؟ اين‌ها حدود ۵۰ آبشار كوچك و بزرگ ميباشند كه ديدنشان خالي از مهرباني نيست. البته در صورتي كه فكر مي‌كنيد كه ماجراي آبشارهاي روستاي زيارت در خطوط قبلي به نقطه نهايي رسيد، سخت در اشتباهيد. چون هنوز يكي از ديگر باقي باقي‌مانده كه مي بايست شما را اصلي آن آشنا كنيم: آبشار خال دره. همين آبشار نيز در دربين دره‌اي خرم قرار گرفته و براي ديدنش مي بايست به شرق قريه برويد.

كوه‌هاي خوشگل و سرسبز زيارت

روستاي زيارت در ارتفاعات قرار گرفته است و بدور و اطرافش مالامال از كوه‌هاي سرسبز و زيباست. يكي از از دلايلي كه هواي آن در فصل‌هاي مختلف خنك ميماند نيز اين مرتفع‌بودن شرايط مكاني‌اش است. از كوه‌هاي زيارت مي‌توان به گزينه‌هاي پايين اشاره كرد: تاله يا تالو در جنوب غربي روستا؛ كليچال در شرق روستا؛ كلاه‌گردان در شمال شرقي؛ سردانسر در جنوب غربي؛ زارمنجي در شمال؛ سفيدآب در شمال غربي؛ پيرزن چكل در شمال غربي. جنگل‌هايي زيبا، كهن و با ارزش

در دور و اطراف روستاي زيارت جنگل‌هاي هيركاني وجود دارند. اين جنگل‌ها از خاص‌ترين و قديمي‌ترين جنگل‌هاي روي كره زمين هستند. به همين خاطر، هم از حيث تاريخي داراي هستند، نيز از حيث طبيعت‌گردي. اين جنگل‌ها از دوره‌‌هاي قديمي زمين باقي مانده‌اند و بايستي به جهت محافظت و نگهداريشان عملكرد كرد. در صورتي كه به روستاي زيارت ميرويد و به هيركاني‌ها نيز سري مي‌زنيد، حواستان به محيط زيست باشد و از كارهايي مانند رها‌كردن آتش در درختان يا اين كه آسيب‌زدن به طبيعت و گياهان جداً پرهيز كنيد. اطراف روستاي زيارت سومين ذخيره‌گاه درخت سرخ‌دار نيز هست. سرخ‌دار نوعي درخت هميشه‌سبز مي باشد كه برگ‌هايي سوزني دارد. درون چوب اين درخت سرخ مي باشد و احتمالاً به خاطر همين رنگ نيز ميباشد كه نامش را سرخ‌دار گذاشته‌اند. فضاي سبز جنگل‌ها و حوالي روستاي زيارت بلند و سابق هستند و در هر فصلي، آن‌قدر قشنگ ميگردند كه بايد تصاويرشان را در عمق قلب و ذهنتان حك كنيد.

زيارتِ امامزاده هاي زيارت

مگر مي گردد كه روستايي زيارت ناميده شود و خبري از امامزاده‌ها و زيارت‌كردن در آن نباشد. در حوالي چشمه آب گرم زيارت، امامزاده‌اي به نام «امامزاده عبدالله» وجود دارد. امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسي‌بن‌جعفر(ع) است. در دور و اطراف همين امامزاده طبيعتي سبز و اما گورستاني سابق وجود دارد. گويا قدمت اين گورستان به هزار سال نيز مي‌رسد. امامزاده ديگر روستا، امامزاده «عظيم حسيني» است. همين امامزاده هم در دل طبيعتي سبز قرار گرفته و كساني كه به جهت زيارت آن مي‌روند، در فضاي بكري از طبيعتي سبز روحشان را جديد مي‌كنند.

تلفيق معنويت و طبيعت محشر است، نيست؟ كوه‌نورداني كه به جهت قله‌نوردي و كوه‌نوردي راهي كوه‌هاي آبادي ميشوند هم در پناه همين امامزاده استراحت مي‌كنند. امامزاده‌هاي ديگري نيز در روستاي زيارت وجود داراست كه يكي «امامزاده صالح» است و در وسط آبادي قرار دارد و ديگري در ۱كيلومتري قريه واقع شده و نامش «كله‌يزيد» است. در بالاي بقاع كله‌يزيد، درخت بلوط كهني قرار گرفته كه قدمت آن نيز به هزار سال مي‌رسد. تا اينجا يكسري آرم و نشانه از عمر هزارساله روستاي زيارت را نام برديم. ديدن چنين مكان ديرين و كهني ارزشمند نيست؟

باوجود اطلاعاتي كه از ده به شما داديم، دستتان به جهت انتخاب تفريحات متعدد كاملاً باز است؛ البته به‌طور اجمالي مي‌توان تفريحات ممكن در همين ده را به اين‌صورت اسم برد: جنگل‌نوردي و تفرج در طبيعت؛ كوه‌نوردي و ديدن زيارتگاه‌هاي روي كوه و تپه؛ استراحت در خانه‌هاي محلي و لذت‌بردن از هواي پاك و معماري جالب روستا. در صورتي كه تابستان راهي روستا مي‌شويد، قدم‌زدن در جنگل و چيدن ميوه‌هايي مانند توت‌فرنگي را فراموش نكنيد. ازگيل‌هاي جنگلي در پاييز نيز مورد جالب ديگري هستند كه در طي جنگل‌نوردي بايد نگاهي به آن‌ها داشته باشيد. جنگل‌هاي گرگان و روستاهايش در همگي فصل‌ها خوشگل هستند. فرقي ندارد كه پاييز به آن‌ها سر مي‌زنيد يا بهار، همگي روزهاي سال جذابيت‌هاي خودشان را دارند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۱ دى ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۵۱:۴۸ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی