surmysuu
surmysuusurmysuu

امروزه انواع الياف براي تقويت انواع مواد ( مثل پليمر ها ، سراميك ها و مواد سيماني ) به كار مي روند. كامپوزيت هاي سيماني از جمله فايبر سمنت برد ( تركيبات سيماني تقويت شده با الياف هستند كه حاوي سيمان و الياف كوتاه يا بلند مي باشند ( بدون سنگدانه ) . توليد فايبر سمنت برد ها بر اساس روش توليد به دو روش Fllow On و Hatschek انجام مي شود . با توجه به اهميت روش هات چك و استفاده از آن به عنوان بهترين روش توليد فايبر سمنت برد به شرح اين روش توليد مي پردازيم . در اين مقاله به نحوه توليد فايبر سمنت برد صفر تا صد مي پردازيم همراه ما باشيد.

مراحل توليد صفحات سيماني الياف دار در فرايند هات چك

فرايند توليد بر پايه توليد يك دوغاب سيمان، الياف مي‎باشد. پس از آن يك لايه نازك دوغاب روي صفحه نمدي نشسته و به كمك پمپ‎ها مكنده آبكشي مي‎شوند. ‎اين لايه‎ها به يك غلتك بزرگ (مندرل) انتقال يافته و پس از چند دور برداشت لايه‎ها بر روي يكديگر و رسيدن به ضخامت مورد نظراز غلظك جدا مي‎شود. درصورتي كه نياز به توليد لوله باشد طول مندرل و قطر آن متفاوت بوده و تعداد برداشت دوغاب بسيار بيشتر خواهد بود. حال لايه جدا شده به هر شكل دلخواه (طرح دار، چين دار، مسطح و…) مي‎تواند در‎آيد. مرحله پاياني كار عمل آوري است كه در دماي محيط و يا حرارت دهي(اتوكلاو) مي‎تواند صورت گيرد. در ادامه به شرح كامل نحوه توليد فايبر سمنت برد صفر تا صد خواهيم پرداخت .

نحوه توليد فايبر سمنت برد صفر تا صد

۱-آماده سازي الياف :الياف سلولوز معمولا به شكل رول هاي كاغذ وارد خط توليد ميشونداين مرحله الياف وزن شده در حجم مشخصي از آب تر شده و به كمك پرده‎هايي پخش مي‎شوند و از طريق لوله‎هايي به ميكسر اصلي منتقل مي‎شوند.

۲-تهيه دوغاب سيماني :در ‎اين مرحله سيمان وزن شده به ميكسر اصلي منتقل شد و با دوغاب الياف و آب مخلوط مي‎شود. ‎اين عمل تا زماني كه دوغابي يكنواخت شكل گيرد صورت مي‎گيرد.

۳- شكل گيري لايه فيلم بر روي سيلندرهاي مخصوص: ‎اين سيلندرها مشبك غربال بوده و در حال چرخش در داخل دوغاب، يك لايه از دوغاب را برداشت كرده و در عين حال آب اضافي را از داخل خود به مجرايي براي بازيافت انتقال مي‎دهند.

۴- انتقال لايه برداشت شده توسط غربال به نمد يكپارچه خشك : در‎اين حالت، نمد آغشته به دوغاب توسط غلتك‎هايي با كمك پمپ‎هاي مكنده، آبگيري نسبي شده و به مندرل منتقل مي‎شوند. برداشت چند لايه فيلم از روي نمد تا رسيدن به ضخامت دلخواه و سپس جدا نمودن ورقه از روي مندرل پرس كردن ورقه ها براي افزايش مقاومت و رسيدن به ضخامت هاي مناسب . در اين مرحله صفحات فلزي ما بين ورقه ها قرار داده شده و تعداد مشخصي از آنها با هم تحت فشار قرار گرفته و سپس از پرس خارج شده وصفحات فلزي از مابين ورقه ها بر داشته مي شود .

۵- مرحله آخر توليد نيز عمل آوري است كه در دماي محيط يا در تونلي كه در آن رطوبت محيط حفظ مي‎شود و يا دما بالاست , انجام مي‎شود تا فرآيند عمل آوري سريعتر انجام گيرد. روش ديگر عمل آوري به كمك اتوكلاو است كه در‎اين حالت، بخشي از سيمان با ميكروسيليس جايگزين مي‎شود. البته براي كاهش هزينه سيستم،برخي اوقات بخشي از سيمان ممكن است با خاكستر بادي (Flyash ) نيز جايگزين شود.

روش توليد فايبر سمنت سلولزي با فايبر سمنت برد كلسيم سيليكاتي چه تفاوتي دارد؟

در ميان فايبر سمنت برد ھا، روش توليد فايبر سمنت برد ھاي سلولزي و كلسيم سيليكاتي مشابه بوده و تنھ اتفاوت در مواد اوليه ي آنھا ميباشد. بطور كلي ميتوان گفت كه به دليل وجود مقادير بيستري از فيبرھاي كلسيم سيليكاتي در كلسيم سيليكات بردھا، اين برد ھا ھم سبك تر و ھم خصوصيات مكانيكي و تحمل آتش بھتري را دارا مي باشند. براي تشخيص فايبر سمنت برد ھاي سلولزي و كلسيم سيليكاتي كافيست به رنگ بردھا دقت شود. صفحات سيماني الياف دار سلولزي به دليل درصد بيشتر سيمان و وجود فيبر كمتر به رنگ طوسي وخاكستري نزديك است و اين در حاليست كه صفحات سيماني الياف دار كلسيم سيليكاتي اغلب متمايل به رنگ زرد و يا كرم ھستند.

تفاوت روش توليد سمنت برد با فايبر سمنت برد

سمنت برد از قراردادن لايه ھاي مش فايبرگلاس در ميان مخلوط سيماني درست مي شود كه اين مخلوط،سپس در قالب ريخته شده و در ھواي آزاد ھفته ھا قرار مي گيرند تا خشك شوند. اين در حاليست كه براي توليد فايبر سمنت برد، تركيبي از الياف سلولزي و الياف معدني با سيمان پرتلند و آب تركيب شده، بصورتي كه تبديل به يك مخلوط ھمگن مي شوند و سپس توسط دستگاه ھتچك لايه لايه روي ھم قرار گرفته تا به ضخامت مورد نظر برسند. اين صفحات فايبر سمنت، سپس به كوره ھاي بخار داغ يا ھمان اتوكلاو فرستاده ميشوند و درآنجا تحت چند واكنش شيميايي و فيزيكي تبديل به محصول نھايي مي شوند. اين تفاوت ھا در توليد، نه تنھاباعث ميشود فايبر سمنت برد با سرعت بسيار بالاتري نسبت به سمنت برد توليد شود، بلكه در خصوصيات نھايي آنھا نيز تأثيرگذار است.

دو عنصر اساسي در توليد فايبر سمنت برد چيست؟

فرايند توليد الياف سيماني يا همان فايبر سمنت برد نياز به دو عنصر اساسي دارد كه شامل موارد زير مي باشد:

  • خمير سلولز: درصد بالايي از خمير اين محصول به طور مستقيم از كاغذ و ضايعات عرضه شده از صنايع تامين مي گردد واين عمل باعث به كارگيري ضايعات و جلوگيري از آلودگي محيط زيست بوده و نوعي بازيافت به حساب مي آيد. همچنين ماشين الات و دستگاه هاي به كار گرفته شده در فرآيند توليد و ساخت اين محصول بدون آلودگي صوتي و محيطي بوده و جلوگيري از تخريب طبيعت مي نمايد. سوخت استفاده شده در ساخت اين محصول ، سوخت سازگار با محيط زيست بوده به طوري كه با ايده اي مبتكرانه از پوسته ي برنج و مواد زايد از آسياب برنج براي توليد سوخت و در نتيجه پخت و توليد اين محصول بهره مي گيرند كه كاملا بدون ضرربه محيط زيست مي باشد.

  • گرما : همچنين بخار توليد شده به عنوان نتيجه فرآيند توليد از طريق فيلتر تخصصي براي استخراج بوي مضر و كاهش شرايط خطرناك در محل كار منتقل مي شود و بخار توليد شده در فرآيند گرمايش دوباره مورد استفاده در فرآيند پخت محصول مي باشد. و در نهايت اين محصول نوآورانه و سازگار با محيط توليد شده و متناسب با استانداردهاي جهاني مي باشد .

نكته مهم در توليد فايبر سمنت برد

فايبرسمنت از سيمان پرتلند ، سيليس، آب و سلولز تشكيل شده است كه با استفاده از روش Hatschck ساخته مي شود . ورق فايبرسمنت، با استفاده از اتوكلاو كه تركيبي از گرماي شديد و فشار است و به منظور افزايش واكنش بين سيمان و سيليس، ساخته مي شود. همانطور كه مي دانيد فايبرسمنت صفحه سيماني الياف دار بسيار باداوام ، انعطاف پذير، مقاوم در برابر آب ، آتش و مقاوم در برابر حشرات مي باشد. فايبرسمنت را در دنيا با نام هاي صفحات سيماني الياف دار،سمنت بورد، تخته سيماني، پانل سيماني و پانل هاي الياف دار مي شناسند.

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۱:۲۴ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی