surmysuu
surmysuusurmysuu

آبشارهاي ايران از بهترين جاذبه‌هاي طبيعي به‌خصوص در فصل تابستان هستند. هفت آبشار سوادكوه كه با نام هفت آبشار تيركن نيز شناخته مي‌شود، از جمله بهترين نقاط طبيعت گردي ايران به‌حساب مي‌آيد. در روزهاي گرم، آبتني در هفت آبشار سوادكوه لذت‌بخش است. هفت آبشار سوادكوه از زيباترين جاهاي ديدني استان مازندران هستند. اين آبشارهاي ديدني در نزديكي شهر بابل قرار دارند و قدمت آن‌ها به چهل ميليون سال مي‌رسد. همان طور كه از نام اين آبشار پيدا است، مجموعه هفت آبشار پلكاني بزرگ و كوچك، اين جاذبه زيبا را به وجود آورده‌اند. اين منطقه در نزديكي روستاي تيركن از توابع دهستان درازكلا قرار دارد و به همين دليل با عنوان هفت آبشار تيركن نيز از آن ياد مي‌شود. جنگل زيباي اطراف آبشار با رودخانه‌هاي پرآب، بر زيبايي اين منطقه افزوده‌اند. تماشاي آبشارها در اين طبيعت بكر، آرامشي وصف ناپذير برايتان ايجاد مي‌كند.

ارتفاع بلندترين آبشار به ۹ متر مي‌رسد و حوضچه زير آن براي آبتني و شنا بسيار مناسب است. مراتع اطراف روستاي تيركن در حوالي آبشارها و جنگل لفور كالبكوشت نام دارند و از سرسبزترين مراتع شمال با طبيعت چشم‌نواز هستند.   براي اقامت در حوالي اين آبشار مي توانيد با اجاره كلبه در لفور از مناظر چشم نواز اين منطقه لذت ببريد

جنگل‌هاي اطراف هفت آبشار تيركن نيز كه از ديگر جاهاي ديدني بابل هستند، وسعتي در حدود ۲۲ هزار كيلومتر دارند. سراسر اين منطقه را درختان ممرز، كهلو، افرا، توسكا و ازگل پوشانده‌اند. اما متاسفانه بعضي گونه‌هاي گياهي در اين جنگل به‌دليل نوعي آفت از بين رفته‌اند.

هفت آبشار سوادكوه كجاست؟

هفت آبشار سوادكوه در منطقه‌اي بسيار بكر در دل جنگل‌هاي لفور قرار دارند. اين منطقه بخشي از شهرستان بابل است و از شهرهاي بابل، قائم‌شهر و سوادكوه، دسترسي مناسبي دارد. هفت آبشار تيركن در ۴۲ كيلومتري جنوب بابل، ۵۱ كيلومتري جنوب غرب قائم‌شهر و ۳۵‌ كيلومتري غرب سوادكوه قرار گرفته است.

روستاي تيركن نزديك‌ترين منطقه مسكوني به هفت آبشار سواد كوه است و از اين روستا تا اولين آبشار بايد در حدود سه كيلومتر پياده‌روي كنيد. اين مسير كم عرض و شيب‌دار است. هفت آبشار تيركن در فواصلي كوتاه از يكديگر قرار دارند. براي بازديد از همه آبشارها دربايد حدود دو ساعت پياده‌روي كنيد.

آدرس هفت آبشار تيركن

آدرس هفت آبشار تيركن : استان مازندران، شهرستان بابل، شهر بابلكنار، دهستان درازكلا، روستاي تيركن، جنگل لفور

فاصله تهران تا هفت آبشار سوادكوه و نحوه دسترسي به آن

هفت آبشار سوادكوه با تهران ۲۷۰ كيلومتر فاصله دارد. براي رفتن به هفت آبشار بايد به‌سمت خروجي شمال شرقي تهران برويد. بزرگراه تهران-پرديس بهترين مسير براي رسيدن به جاده فيروزكوه است. جاده فيروزكوه را ادامه دهيد و از پل سفيد بگذريد. در ادامه مسير به روستاي شيرگاه مي‌رسيد، بلافاصله پس از شيرگاه به دو راهي قائم‌شهر و بابل خواهيد رسيد. مسير سمت چپ را به‌سمت بابل  ادامه دهيد. در حدود ۱۷ كيلومتر جلوتر به مسير فرعي روستاي درازكلا خواهيد رسيد. اين خروجي در سمت چپ جاده قرار دارد و روستاي تيركن در كيلومتر ۲۰ اين جاده واقع شده است. از اين روستا تابلوهاي راهنماي مسير به‌سمت هفت آبشار تيركن، شما را راهنمايي مي‌كنند

مسير پياده روي هفت آبشار سوادكوه چقدر است؟

براي رسيدن به اولين آبشار از هفت آبشار تيركن، بايد در حدود سه كيلومتر در جنگل پياده‌روي كنيد. پس از آن باقي آبشارها قرار گرفته‌اند. توجه داشته باشيد مسير جنگلي شيب‌دار است و پس از آبشار اول مسير كمي سخت‌تر مي‌شود.

فاصله مشهد تا هفت آبشار سوادكوه و نحوه دسترسي به آن

اگر ساكن شهرهاي شرق و شمال شرقي و مشهد هستيد، براي رفتن به هفت آبشار سوادكوه بايد ابتدا به ساري برويد و سپس به‌سمت قائم‌شهر حركت كنيد. از جاده خطير كلا در جنوب غربي قائم‌شهر مي‌توانيد به جاده درازكلا و روستاي تيركن برسيد.

مسير دسترسي به هفت آبشار سوادكوه از شمال غرب

اگر محل اقامتتان شهرهاي شمال غربي كشور است، ابتدا به رشت برويد و در مسير جاده ساحلي تا محمودآباد ادامه دهيد و سپس به‌سمت بابل حركت كنيد. جاده گنج افروز در جنوب بابل به دوراهي درازكلا مي‌رسد. خروجي راست مسير روستاي تيركن است.

نحوه رفتن به هفت آبشار سوادكوه از جنوب كشور

مسير تردد شهرهاي غربي و جنوبي كشور به هفت آبشار سوادكوه، از تهران مي‌گذرد. جاده‌هاي هراز و چالوس نيز به هفت آبشار تيركن دسترسي دارند، اما مسافت تهران تا هفت آبشار از اين جاده‌ها طولاني‌تر مي‌شود

بهترين زمان سفر به هفت آبشار سوادكوه

در هر زماني از سال بازديد از اين آبشارهاي زيبا مي‌تواند جذاب باشد، اما به‌دليل آب و هواي گرم و شرجي بالاي تابستان، سفر به اين منطقه در روزهاي گرم تابستان انتخاب مناسبي نيست. گرچه آبتني در اين ايام لذت بسيار دارد، اما تحمل شرايط خاص آب و هوايي براي افراد غير بومي سخت است.

در فصل پاييز طبيعت جنگل لفور و مسير دسترسي به آبشار بسيار تماشايي است. تنوع رنگي برگ‌ها و درختان در اين فصل بي‌نظير است. اما در پاييز امكان آبتني در آب‌هاي منطقه وجود ندارد و بارش ها مسير پياده‌روي به‌سمت آبشار را گلي و لغزنده مي‌كنند

بهترين زمان سفر به هفت آبشار سوادكوه، فصل بهار و به‌خصوص ارديبهشت ماه است. در اين زمان از سال هوا بسيار لطيف مي‌شود و امكان آبتني در رودخانه و حوضچه‌هاي زير آبشار را خواهيد داشت

در زمستان اين منطقه سرد و برفي مي‌شود و شدت بارش‌ها بيشتر است. اگر به بازديد از اين جنگل زيبا و هفت آبشار در اين فصل علاقه داريد، آمادگي لازم را داشته باشيد. براي تردد به اين منطقه در زمستان از كفش مناسب يا چكمه استفاده كنيد و پوشش كافي داشته باشيد. سرماي اين منطقه در اين فصل از سال براي همه مطلوب نيست. به ياد داشته باشيد به‌دليل شيب مسير رفت به‌سمت هفت آبشار، در زمان بارندگي شديد، اين مسير مناسب نيست و مي‌تواند خطر ساز شود، پس از رفتن به منطقه هفت آبشار تيركن در روزهاي باراني خودداري كنيد.

بهترين زمان سفر به هفت آبشار سوادكوه، فصل بهار و به‌خصوص ارديبهشت ماه است. در اين زمان از سال هوا بسيار لطيف مي‌شود و امكان آبتني در رودخانه و حوضچه‌هاي زير آبشار را خواهيد داشت. طبيعت جنگل نيز در اين فصل بسيار سرسبز و ديدني و رنگارنگ است و آبشارها پر آب‌ترين حالت خود را دارند.

نحوه اقامت در هفت آبشار سوادكوه

اگر به اقامت در طبيعت و تماشاي طلوع رويايي جنگل‌هاي مازندران علاقه داريد، مي‌توانيد شبي را نزديكي آبشار و در جنگل سپري كنيد. به خاطر داشته باشيد قبل از كمپ كردن حتما وضعيت آب و هوايي منطقه و احتمال بارش‌ها را بررسي كنيد. اين منطقه بسيار بكر است، پس براي كمپ كردن نقاط نزديك‌تر به روستا را انتخاب كنيد و اگر تعدادتان كم است، در روستاي تيركن اقامت كنيد. خانه‌هاي روستايي براي اقامت در نزديكي آبشارها بهترين گزينه‌ها هستند.

شهر سوادكوه در فاصله يك ساعتي از هفت آبشار تيركن قرار دارد و فاصله شهر بابل و قائم‌شهر نيز تا هفت آبشار كمتر از يك ساعت است. اگر تمايل به اقامت در ويلا داريد، بسته به برنامه سفر و با توجه به علاقه‌مندي‌تان شهر مورد نظر را براي اقامت انتخاب كنيد. در مناطق اطراف اين شهرها اقامتگاه‌هاي بومگردي، خانه‌هاي روستايي و كلبه‌هاي جنگلي نيز براي اقامت وجود دارند كه مورد توجه بسياري از گردشگران هستند. تعدد اقامتگاه‌هاي بومي در اطراف سوادكوه زياد است و امكانات مناسبي در اين اقامتگاه‌ها به مسافران عرضه مي‌شود. براي اجاره ويلا در سوادكوه مي توانيد ويلاي موردنظرتان را در سايت گلستاني ها رزرو كنيد يا با شماره تماس 09114481870 تماس حاصل نماييد.

در سفر به هفت آبشار سوادكوه با خود چه ببريم؟

براي سفر به هفت آبشار سوادكوه همراه داشتن كفش مناسب براي پياده‌روي در جنگل از واجب‌ترين وسايل است. اگر قصد آبتني در رودخانه و حوضچه‌هاي آبشار را داريد، حتما حوله و لباس اضافي همراه ببريد. در فصل‌هاي پاييز و بهار لباس گرم اضافه همراه داشته باشيد.

در مسير جنگل به‌سمت هفت آبشار، آنتن دهي تلفن همراه بسيار ضعيف است. پس اگر راهنماي مسير نداريد، پيش از حركت حتما نقشه آ‌فلاين را دانلود و فعال كنيد تا بتوانيد مسير حركت به‌سمت آبشارها را پيدا كنيد.

 داخل جنگل هيچ امكاناتي وجود ندارد و بسيار بكر است

اگر قصد كمپ كردن در جنگل را داريد، داخل جنگل هيچ امكاناتي وجود ندارد و بسيار بكر است. در ابتداي ورود به مسير جنگلي امكاناتي محدود وجود دارد. در نزديكي آبشارها با روستاي تيركن در حدود ۴۵ دقيقه تا يك ساعت فاصله داريد، پس وسايل شخصي، مواد غذايي و آب كافي با خود ببريد. كيسه خواب نيز در شب شما را مصون نگاه مي‌دارد. توجه داشته باشيد كه اگر قصد طبخ غذا در طبيعت را داريد، از درست كردن آتش‌هاي بزرگ اجتناب كنيد و پس از پايان طبخ غذا، آتش را كاملا خاموش كنيد. فراموش نكنيد كه هيچ يادگاري از خود در طبيعت به جا نگذاريد

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۵:۰۳ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی