surmysuu
surmysuusurmysuu

برنج شيرودي از انواع برنج هاي پرمحصول است. شكل ظاهري اين برنج اصلاح شده بسيار شبيه به برنج هاشمي است به نوعي كه اگر شما اين دو محصول را در كنار يكديگر قرار دهيد توانايي تشخيص تفاوت آن را نخواهيد داشت. برنج شيرودي به دليل كيفيت خوب و قيمت مناسب براي مراسم ها، رستوران ها، آشپزخانه ها، ادارات و شركت ها بسيار اقتصادي مي باشد. در ادامه اين مطلب به معرفي برنج شيرودي و قيمت عرضه آن مي پردازيم با همراه باشيد.

معرفي برنج شيرودي

با توجه به افزايش جمعيت كره زمين و نياز يه غذاي بيشتر موجب شده سازمان ها به اين فكر بيفتند كه ميزان بهره وري زمين هاي كشاورزي را افزايش دهند. يكي از اين روش ها تغيير اصلاح ژنتيكي مواد غذايي است. برنج شيرودي در سال ۱۳۷۵ توسط موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر استان مازندران بعد از اصلاح ژنتيكي و به همراه چندين نمونه ديگر به معرض آزمايش گذاشته شد. اين برنج ها در مواردي همچون ارتفاع مناسب (قد برنج)، زودرسي، مقاومت به ريزش و ورس، تعداد بيشتر دانه در يك خوشه و تعداد بيشتر خوشه ها در يك ريشه نيز مقايسه گرديدند.

نتيجه آزمايش اين بود كه برنج شيرودي نسبت به ديگر بذرهاي آزمايشي، از ميزان بهروه وري بيشتري برخوردار بوده و نسبت به آفات و كيفيت آب و خاك مقاومت بيشتري از خود نشان داده است. همچنين اين برنج نسبت به ﺑﻴﻤﺎري ﺑﻼﺳﺖ ﻣﻘﺎوم، ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎري ﺷﻴﺖ ﺑﻼﺳﺖ ﻧﻴﻤﻪ ﺣﺴﺎس و ﺑﻪ آﻓﺖ ﻛﺮم ﺳﺎﻗﻪ ﺧﻮار نيمه مقاوم است.

كيفيت پخت اين برنج نيز پس از برداشت و طبخ، در حد نسبتا مطلوبي است. بعد از اين آزمايش، برنج شيرودي در زمين هاي كشاورزي اطراف آمل، تنكابن و چالوس در رنج بيشتري كشت شد و به خاطر محصول بيشتر و مقاومت بالاتر آن، اين برنج در اين نواحي مورد استقبال قرار گرفت.

برنج شيرودي از جمله اقلام پر محصول اين ماده غذايي است و در استان مازندران بيشتر در نواحي كوهستاني و مناطقي كه سردسير هستند و يا در مناطقي كه كيفيت آب و خاك آنها بسيار پايين است، كاشته مي شود. آماده سازي بذر برنج در اواخر فروردين تا ارديبهشت بوده و زمان نشاكاري آن از نيمه دوم ارديبهشت آغاز مي‌گردد.

بهترين روش پخت برنج شيرودي

  • روش آبكش: برنج را يك تا دو ساعت در آب ولرم (و نه سرد) و مقداري نمك قراردهيد. سپس آب برنج را تخليه كرده و برنج خيس خورده را درون آب در حال جوش بريزيد. پس از نيم پز شدن برنج، آن را درون آبكش ريخته و يك ليوان آب سرد روي برنج بريزيد. پس از اينكه آب برنج كاملا كشيده شد و به حالت تقريبا خشك درآمد، برنج را درون قابلمه بريزيد و آن را روي شعله كم قرار دهيد. پس از حدود ۳۰ دقيقه برنج شما حاضر خواهد بود.
  • روش كته: ابتدا برنج را يك و نيم تا دو ساعت در آب ولرم (و نه سرد) و مقداري نمك قراردهيد. به ازاي هر پيمانه برنج كهنه، يك و نيم پيمانه آب و به ازاي هر پيمانه برنج نو، يك پيمانه آب بريزيد. برنج را روي شعله زياد قرار داده و كمي روغن اضافه كنيد. حرارت زياد تا زماني ادامه مي يابد كه آب برنج كاملا تبخير شود (اين مدت زمان حدود پانزده دقيقه پس از جوش آمدن آب است). سپس شعله گاز را كم كنيد تا برنج كاملا دم بكشد. حدود سي دقيقه (بدون ته ديگ) و حدود چهل دقيقه (با ته ديگ).

توجه: برنج نو كه تازه برداشت شده، نبايد بيش از نيم ساعت خيس بخورد و بايستي كمتر از حد معمول جوش بخورد.

چگونه برنج شيرودي مرغوب بخريم؟

از ديگر ويژگي هاي برنج شيرودي كه آن را با ساير محصولات اصلاح نژاد شده و پرمحصول متمايز مي كند ، دانه‌هاي اين برنج، كشيده و بلند هستند و در مقابل آفات و بيماري‌هاي رايج در مزارع مقاومت خوبي دارند به همين دليل نيازي به سم‌پاشي در دوران كشت نداشته و در نتيجه محصولي سالم‌تر بدست مصرف كنندگان خواهد رسيد.

همانگونه كه اشاره شد ميزان حساسيت برنج شيرودي نسبت به آفت كرم ساقه خوار، بيماري بلاست و پوسيدگي ساقه كم بوده اما در خصوص كرم برگ‌خوار تا حدودي احتمال درگير شدن به آن به وجود دارد.

زودرس بودن و تعداد زياد دانه‌ها در يك خوشه از ديگر برتري‌هاي برنج شيرودي است. نكته قابل توجه در خصوص اين محصول اين است كه با گذشت زمان خوش‌ عطر و خوش‌ طعم‌تر شده و به كيفيت و مرغوبيت آن افزوده مي‌شود.

قيمت برنج شيرودي درجه يك 1 كيلو گرمي

 انتخاب برنج شيرودي يك انتخاب به صرفه براي مصرف خانگي مي باشد. قيمت پايين برنج‌هاي پرمحصول به دليل كم بودن عطر و طعم آنهاست، اما بايد در نظر گرفت در زمان انتخاب برنج، نكات ديگري هم اهميت دارد. به عنوان مثال قيمت پايين‌تر اين محصول در بازار مي‌تواند براي مصرف كنندگان ايراني گزينه مناسبي باشد تا براي مراسم‌هاي بزرگ مانند اعياد و مراسم‌هاي مذهبي و پخت غذاهاي نذري مانند شله زرده، در حجم‌هاي بالا، از آن استفاده نمايند. به‌ويژه آنكه از لحاظ ويژگي‌هاي ظاهري برنج شيرودي برنجي ممتاز محسوب مي‌شود و دانه‌هاي اين برنج پس از پخت به شكل قابل توجهي قد مي‌كشند. قيمت برنج شيرودي درجه يك توليد روز 1 كيلو گرمي در فروشگاه آرتا رحيمي 32700 تومان مي باشد. با خريد از فروشگاه آرتا رحيمي ديگر نگران كيفيت و قيمت نباشيد. زيرا برنج مورد نياز خود را در نوع مرغوب آن با  مناسب ترين قيمت مي توانيد تهيه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: چاپ مقاله
[ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۱۹:۳۱ ] [ surmysuu ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی